NUON 'Blijven loont'... Niet!

(Gastblog) Hoe bind je een klant zodat ‘ie de rest van z’n leven van jou energie afneemt? De energiemaatschappijen in Nederland worden steeds creatiever om klanten binnen te harken en vooral om ze daarna te behouden. Nuon komt als eerste energiemaatschappij met de briljante propositie om bestaande klanten een korting aan te bieden: ‘Nuon blijven loont’.

Maar loont blijven bij NUON eigenlijk wel?

1. NUON biedt een contract met variabele tarieven aan!

Dat betekent dat zij de tarieven tijdens de looptijd van het contract mogen aanpassen zolang ze dit uiterlijk 4 weken voor de ingangsdatum melden bij de Autoriteit Consument & Markt. De tarieven kunnen naar beneden worden bijgesteld – dus in jouw voordeel. Maar, zolang het redelijke tarieven zijn volgens de ACM, mogen ze ook naar boven bijgesteld worden. Het voordeel van de korting wordt dan dus (gedeeltelijk) weggestreept tegen de hogere energietarieven.

2. NUON biedt alleen korting op stroom!

Jammer, want de kosten zitten vooral in het gasverbruik en het vastrecht. Dit terwijl Nuon zegt dat Blijven Loont bestaat uit Blijven Loont Stroom en Blijven Loont Gas. Wat ze hiermee bedoelen is dat je de korting alleen krijgt op stroom als je ook gas afneemt. De Reclame Code Commissie vindt ondermeer dit misleidend. Klik hier voor het oordeel van de commissie.

NUON ‘BLIJVEN LOONT’ OOK MISLEIDEND. BEKIJK ONS REKENVOORBEELD* ONDERAAN DE PAGINA.

*Het rekenvoorbeeld is gebaseerd op een middelgroot gezin (2 volwassenen en 2 kinderen) met een enkele meter in de (gas)regio Utrecht en een stroomverbruik van 4.500 kWh per jaar en een gasverbruik van 2.000 m³ per jaar. Peildatum (tarieven): 24 februari 2015.

De uitkomst? Je betaalt in het eerste jaar zo’n € 316,24 teveel voor je energiecontract bij Nuon als je het vergelijkt het op dit moment goedkoopste alternatief – Budget Energie (vergelijk figuur 1 met 3).

Vanaf het 5e jaar krijg je maximaal 25% korting op de leveringstarieven voor stroom. Dit betekent dat je bij Nuon zo’n € 260,44 teveel neerlegt voor iets dat als hetzelfde uit het stopcontact (vergelijk figuur 2 met 3) komt.

Een korte chat met een medewerker van Nuon leert ons dat je bij Nuon ook nog eens grijze stroom afneemt.

Blijven loont NIET. Maar wat wel?

1. Met zonnepanelen hoef je helemaal niet te kijken naar de stroomprijs. Als je een beetje je beste doet en je hebt genoeg dak beschikbaar dan kan je het volledige stroomverbruik afdekken met zonnepanelen.

2. De gasprijs is het belangrijkste voor zonnepaneel bezitters. Het is goed om hier naar te kijken. En tegenwoordig is er zelfs groen gas. Overstappen naar een andere aanbieder dus.

Nina en Marieke helpen je graag met het overstappen naar een nieuwe energieleverancier!

Ps. Ik ben zo enthousiast omdat ze mij ook super geholpen hebben. Ondank dat ik dacht dat er niets te besparen viel konden ze toch veel besparen. Dit komt vooral omdat zij precies weten waar je moet zijn voor alles. Welke aanbieder heeft nu een goede aanbieding. En in het geval van verzekeringen wat betekend alles en ben je wel goed gedekt maar niet te veel. Heerlijk dat iemand dat voor je regelt. (Lex Schiebaan)