Op zoek naar zonnepanelen?
Direct beginnen!

Page content

Zonnepanelen test. Wat zijn de beste zonnepanelen?

article content

Zonnepanelen test. Wat zijn de beste zonnepanelen?

Wat heb je aan een zonnepanelen test? Wanneer je zonnepanelen wil kopen, wil je ook graag weten of het goede zonnepanelen zijn. Omdat er zoveel zonnepanelenaanbieders zijn en zoveel verschillende panelen zie je al snel de bomen door het bos niet meer. Hoe weet je wat de beste zonnepanelen zijn? Om die vraag te beantwoorden kun je gebruiken maken van een zonnepanelen test.

Zonnepanelen zijn producten die minimaal 20 tot 40 jaar op je dak komen te liggen. En op het dak is het weer vrij extreem. Het wordt er erg heet (een dak is meestal 30 graden heter dan de buitentemperatuur) of juist erg koud, er is neerslag in alle vormen en staat in de nodige wind. Je wilt dus zeker weten wat de echte kwaliteit is.

 

De verschillende zonnepanelen testen

Er bestaan drie soorten zonnepanelentesten:

  1. De standaard test
  2. De praktijktest
  3. De extreme test

1. De standaard zonnepanelen test

Een standaard test om zonnepanelen te beoordelen bestaat uit een flashtest aangevuld met een EL-test. De flashtest geeft het vermogen van het zonnepaneel weer onder STC-waardes. Dit is de waarde waarmee het vermogen van zonnepanelen aangeduid wordt. De EL-test zegt niets over het vermogen, maar vooral iets over de fysieke kwaliteit. Het is een soort röntgenapparaat waarmee breuken en andere gekke dingen in de zonnecel worden gezien. De uitslag van de standaard test is dat je het vermogen van het zonnepaneel weet en ziet of er intern niets kapot is. Dit is standaard het startpunt (meestal getest door de fabrikant) en zegt niets over hoe het paneel zich gedraagt tijdens de levensduur.

Voorbeeld van deze test is de Go Solar California test. Deze test van de overheid van Californië meet middels een flashtest het vermogen voor de “Californische praktijk” omstandigheden.

2. De praktijk zonnepanelen test

Zoals de naam al doet vermoeden worden de zonnepanelen hierbij getest in de omstandigheden waarin ze in het echt moeten presteren. De zonnepanelen worden op een locatie geplaatst (op de grond of op het dak) en de opbrengst wordt gemeten. Voordeel van deze test is dat deze weergeeft wat de zonnepanelen doen onder de echte omstandigheden. Natuurlijk de zonnestraling, maar ook de extreme omstandigheden van regen, hagel, sneeuw, vocht, vorst en hitte.

Het enige minpunt van een praktijktest is dat deze pas iets zegt op lange termijn. De zonnepanelen die jij gaat kopen moeten 25 jaar mee gaan. Dan heeft een jaar testen dus geen zin. Pas na een jaar of vijf zou je iets kunnen zeggen. Alleen heb je er dan niets meer aan, want dan zijn de huidige zonnepanelen al lang niet meer te koop.

Een voorbeeld van deze test is de Photon test. Dit testveld staat precies op de grens van Nederland en Duitsland vlakbij Kerkrade. Dat het testen van zonnepanelen in de praktijk niet makkelijk is, blijkt wel uit het feit dat er sinds 2013 geen zonnepanelen meer aan de test zijn toegevoegd. De zonnepanelen die in deze test staan zijn nergens meer te koop.

Meer informatie over de Photon zonnepanelen test lees je verderop in dit artikel.

3. De extreme zonnepanelen test

Dit is eigenlijk de enige test waar je iets aan hebt. Met een extreme zonnepanelen test wordt eigenlijk de extreme weersomstandigheden in een laboratorium nagebootst, en dan versneld. De zonnepanelen worden blootgesteld aan extreme hitte en extreme kou. De zon wordt nagebootst met speciale UV-lampen. Afhankelijk van de test worden de echte omstandigheden nagebootst in een aantal cycli (warm>koud e.d.). Elke cyclus is vergelijkbaar met een aantal dagen.

De extreme zonnepanelentest is extreem duur en wordt dan ook zelden uitgevoerd.

Een voorbeeld van deze test is de DNVGL-test. Helaas is deze niet volledig openbaar. Wel heeft DNV-GL onlangs een deel openbaar gemaakt als scorekaart. De link naar de scorekaart vind je hier.

Veruit de leukste test die ik ooit heb gezien is de cabrio test. Een verslaggever van Omroep Gelderland test het zonnepaneel eerst met een buks. En…… tsja dat overleefd het paneel niet. Maar vervolgens gaat hij met (ijs) hagel gooien uit een cabrio. Bekijk wat er gebeurt na 1 minuut en 20 sec 😉

Een zonnepaneeltest zegt eigenlijk niets. Waar moet je wel naar kijken.

Als je zonnepanelen koopt, wil je uiteraard de beste zonnepanelen voor de beste prijs. Hierbij kan je niet naar kortetermijntesten kijken die zijn uitgevoerd door niet gerenommeerde keur instanties. Helaas ontbreekt het anno 2016 aan echte goede testen waar je iets aan hebt.  Maar waar moet je dan wel op letten?

Fritts heeft een speciale methode ontwikkeld om zonnepanelen te beoordelen. Hierbij spelen testen uiteraard een rol. Echter een wel heel kleine rol. Fritts kijkt naar het complete plaatje. Welke componenten worden er gebruikt? Welk bedrijf maakt de zonnepanelen en hoe ziet de toekomst van dat bedrijf eruit? Waar moet je zijn voor garanties? Etc. Het gaat om het complete plaatje.

De Fritts Review-methode kijkt in totaal naar dertig punten. Deze methode is gebaseerd op de methodes die gebruikt worden om zonnepanelen voor grote projecten te beoordelen. Zoals je zult begrijpen zal een investeerder in een groot project niet zo maar een paar miljoen neerleggen voor een zonnepanelenpark met zonnepanelen waarvan hij niet weet wat hij ervan kan verwachten.

Welke zonnepanelen testen zijn er?

De kwaliteit van zonnepanelen wordt met name bepaald door de juiste materialen en de manier van assemblage. Zonnepanelen worden vaak getest maar dit is meestal voor algemene keuringen. Dit zijn testen in het laboratorium waarbij diverse onderdelen worden getest op kwaliteit en veiligheid. Vrijwel alle zonnepanelen worden getest door het Duitse keuringsinstituut TÜV.

TÜV

TÜV is de Duitse keuringsinstantie en is te vergelijken met TNO uit Nederland. TNO test niet meer voor keuringen en heeft dat overgedragen aan TÜV. Omdat Duitsland voorloper was op zonne-energie hebben zij eigenlijk de norm voor de wereld gezet. Een TÜV certificaat is niet verplicht maar een fabrikant kan eigenlijk niets verkopen zonder. De keuringen die gedaan worden zijn bepaald in Europese normeringen, namelijk IEC 61215 (Kwaliteit) en IEC 61730 (Veiligheid).

Levensduur zonnepanelen

Bij de TÜV kwaliteitstest wordt met name naar de levensduur gekeken. Hierbij worden de weerinvloeden gesimuleerd van 20-25 jaar. Zoals veel zonlicht gedurende een aantal maanden, extreme regen, hagel, zoute lucht, extreme hitte  etcetera. De veiligheid van het zonnepaneel is ook belangrijk. Het is niet de bedoeling dat deze breekt of onder spanning komt te staan. Wanneer het zonnepaneel geen of weinig schade heeft dan wordt het paneel goedgekeurd en krijgt het een certificaat.

Fabrikanten vragen TÜV certificaat aan

Het is opvallend dat fabrikanten zelf het TÜV certificaat aanvragen. Hiervoor moeten ze slecht 8 zonnepanelen naar TÜV sturen. Ze kunnen dus zelf de beste modules selecteren en opsturen. Of de geproduceerde zonnepanelen die jij koopt ook aan de keuring voldoen is dus de vraag.

TÜV zegt niets over opbrengst

De TÜV keuring zegt ook niets over de energie opbrengst! Het is te vergelijken met een auto in het laboratorium testen en zeggen dat het veilig is om in de rijden en dat hij wel 10 jaar mee zou moeten gaan. Het zegt niets over de rijeigenschappen, benzineverbruik in de praktijk, etcetera. Een goede zonnepanelen test is TÜV dus niet.

Photon test

Bij auto’s zijn er heel veel testen en informatie. De autobladen en tv programma’s testen de auto’s en vertellen of ze hem mooi vinden en of hij lekker rijdt en vergelijken de auto’s in dezelfde klasse met elkaar en geven zo hun oordeel. Er zijn enkele vakbladen die regelmatig zonnepanelen testen. De bekendste is het Duitse blad Photon.

Photon is een internationaal gewaardeerd vakblad. Al jaren testen ze vele producten zoals zonnepanelen, omvormers en montagesystemen. Het Photon laboratorium test de zonnepanelen in de praktijk in Aachen. En dat is vlakbij Nederland dus zeer realistisch.

Wat test Photon?

Photon test met name de opbrengsten van de zonnepanelen in de praktijk. De zonnepanelen komen normaal uit de fabriek en hebben bepaalde waardes. Echter worden deze waardes weergegeven onder standaard test condities (STC) welke in de praktijk vrijwel nooit voorkomen. Om te weten wat de opbrengst in de praktijk is leggen ze een aantal panelen in het veld. Sinds 2005 hebben ze al ruim 170 soorten zonnepanelen getest.

De zonnepanelen liggen in een open veld en worden getest middels een speciale procedure. De opbrengst van de zonnepanelen is onafhankelijk van bijvoorbeeld een omvormer. Elke seconde wordt het maximale power point (MPP) bepaald en de modules draaien voor 99% op vol vermogen. Het is dus een realistische test onder normale weercondities die redelijk vergelijkbaar zijn met Nederland. Door alle zonnepanelen met elkaar te vergelijken krijg je een overzicht van verschil in zonnepanelen.

Het Photon testveld net over de Nederlandse grens bij Aken:

De testresultaten van Photon zijn niet meer openbaar beschikbaar. Maar Fritts heeft ze wel en gebruikt ze onder andere voor de reviews. Bekijk de resultaten hier. 

PV magazine

Een test die goed de kwaliteit weergeeft is de PV + test van het blad PV magazine. De PV +test is uitgebreider dan de TÜV keuring. Naast de standaard testen kijken ze bijvoorbeeld ook hoe een zonnepaneel functioneert in de praktijk en ook bijvoorbeeld als het bewolkt weer is. Waar de test vooral verschilt van de TÜV keuring is dat de zonnepanelen anoniem door PV magazine worden aangekocht.  De fabrikant heeft dus geen invloed op de geselecteerde zonnepanelen.

Wel moet de test door de fabrikant aangevraagd worden en moet deze goedkeuring geven voor publicatie. Helaas hebben nog niet veel fabrikanten hun panelen laten testen of hebben ze de resultaten niet vrij gegeven. De laatste tests zijn uit 2013 dus het is de vraag of dit mooie programma doorgezet wordt.

Nederlandse testen

Ook in Nederland worden er verschillende testen gedaan. Opvallend is dat de kwaliteit van de test enorm verschilt. Sommige testen worden gedaan door gerenommeerde instanties zoals de Universiteit Utrecht. Er zijn ook veel leveranciers en websites die eenvoudige testen uitvoeren.

Universiteit Utrecht

Sinds augustus 2012 worden bij de Universiteit Utrecht verschillende soorten zonnepanelen getest. Hierbij wordt met name gekeken naar de verschil in opbrengsten van verschillende technieken bij het Nederlandse weer. Er worden 24 zonnepanelen met 9 verschillende technieken getest. Dit is met name interessant om te zien of bijvoorbeeld een poly kristallijn zonnepaneel meer oplevert dan een mono kristallijn paneel met het Nederlandse weer.

Zonnepanelen test Universiteit Utrecht

Eind 2015 was ik op bezoek bij de zonnepanelen test locatie van de Universiteit Utrecht. Op slechts 100 meter van ons kantoor staat misschien wel het enige wetenschappelijke zonnepanelen test centrum van Nederland. Je moet niet verwachten dat de Universiteit gaat vertellen welk zonnepaneel het beste is. Want het is niet zo’n test locatie waar even zo maar een opbrengst meting wordt gedaan. Het gaat hier om de gebruikte technieken.

Welk type zonnepaneel is het beste om in Nederland te gebruiken?

Dat is de vraag waar dit onderzoek antwoord op hoopt te geven. Moet je in Nederland niet een ander type zonnepaneel gebruiken dan in Spanje? Het onderzoek richt zich dan ook met name op de verschillende soorten zonnepanelen. Ik werd rond geleid door onderzoeker Atse Louwen. Hij is bezig met zijn promotieonderzoek bij professor en bekende zonne-energie onderzoeker Wilfried van Sark. De testlocatie is in juni 2013 in gebruik genomen en heet officieel: Utrecht Photovoltaic Outdoor Test facility (UPOT)

Testmethode

De zonnepanelen zijn gemonteerd op het dak van Universiteitsgebouw Freudenthal op de Uithof in Utrecht. Dit gebouw is 8 verdiepingen hoog. Voordeel is dat er in de hele omtrek geen andere gebouwen of bomen staan die schaduw kunnen geven.

Elk paneel is apart aangesloten op een kast. In deze kast wordt elke 2 minuten een IV curve gemeten. Een IV curve is een grafiek van de spanning en de stroom van het zonnepaneel. Al deze grafieken (30 per uur / tot 500 per dag) worden vergeleken met de fabriekswaarde en de andere panelen.

Leuk detail. De zonnepanelen zijn aangesloten op een omvormer en leveren gewoon elektriciteit aan het gebouw. Elke 2 minuten worden ze er heel even afgehaald met een speciale schakelkast en vervolgens wordt de IV curve gemeten in 2 seconden. Het is goed dat de zonnepanelen ook gewoon produceren want dan lijkt het op de echte normale omstandigheden.

Tegenvaller tijdens het onderzoek

De testlocatie staat op een hoog gebouw. En ten zuiden van dat gebouw werd een nieuw gebouw geplaatst. Geen probleem want het gebouw is niet hoger dan het gebouw met de zonnepanelen. Maar om het gebouw te bouwen werd een kraan geplaatst. Je raad het al: precies voor de zonnepanelen. Op een Youtube filmpje is de hele bouw terug te zien en zie je inderdaad de schaduw op de zonnepanelen rechtsboven in beeld.

Youtube testfacilititeit

Balen voor het onderzoek want dat betekend gelijk dat de data van ruim een half jaar waardeloos is. Daardoor moet Atse Louwen nu 6 maanden langer werken aan het onderzoek. Oeps.

Wat is er goed aan de test van de Universiteit Utrecht?

Ik kom regelmatig testjes tegen die echt nergens op slaan. Het testen en er ook nog wat over zeggen is een vak apart. Dat blijkt ook wel uit de tijdsduur en de kosten van dit project. Zo maar een paar panelen op een dak leggen met power optimizers erop zegt werkelijk helemaal niets. Dat is net zo betrouwbaar als je oma vragen wat het beste zonnepaneel is.

Maar wat maakt deze test anders?

  • Er is rekening gehouden met de omgeving. De testlocatie staat op een hoog gebouw. Er is geen schaduw op de panelen.
  • Alle zonnepanelen liggen in dezelfde omstandigheden. Het is één veld.
  • Elk zonnepaneel ligt 2 keer in de test op 2 verschillende locaties.
  • De IV curve wordt gemeten.
  • De temperatuur van elk zonnepaneel wordt apart gemeten. Dat is belangrijk voor de opbrengst.
  • De temperatuur van alle zonnepanelen is nagenoeg hetzelfde. Ze liggen vrij en worden allemaal ongeveer evenveel gekoeld door de wind.
  • De (weers-)omstandigheden worden door vele sensoren in de gaten gehouden.

De resultaten?

Er wordt in Nederland heel weinig gedegen praktijk onderzoek gedaan naar zonnepanelen. De Universiteit Utrecht wil met deze test vooral antwoord geven op de vraag of een bepaalde techniek het beste is voor de Nederlandse omstandigheden.

De testresultaten zijn nog niet bekend dus we zijn heel benieuwd. Wel kan je de test live volgen met nog veel meer interessant info. Bekijk de live data hier.

Bron: Universiteit Utrecht – http://upot.nl/data.html

De Consumentenbond

Ook de Consumentenbond heeft een zonnepanelen test gedaan. Helaas hebben ze dit niet zodanig gedaan dat je hier wat aan hebt. Sterker nog. Het lijkt wel of ze niet alles willen vertellen. Meer informatie over deze test vind je in dit uitgebreide artikel over de zonnepanelen test van de Consumentenbond.

Hoe zonnepanelen testen niet moet (de simpele optimizer test)

Het testen van zonnepanelen is echt heel moeilijk. Een goede test is extreem duur en geeft geen resultaat op korte termijn. Op internet kom je veel houtje-touwtje-testen tegen. Een paar zonnepanelen op een dak, optimizers erop om de opbrengst af te lezen en klaar. Ja, als het zo makkelijk was zou bijvoorbeeld TNO of de Consumentenbond ook wel goed testen.

De testen uitgevoerd door niet gerenommeerde instanties zijn echt compleet waardeloos. Dat zit in de volgende punten:

  • De omstandigheden zijn niet gelijk (schaduw, locatie e.d.). Zonnepanelen aan de voorkant of zijkant van een testveld hebben ALTIJD meer opbrengst.
  • Een goede test geeft resultaat over enkele jaren. Een test korter dan vijf jaar in normale weersomstandigheden zegt helemaal niets maar dan ook echt niets over de opbrengst van een zonnepaneel op lange termijn.
  • De meetapparatuur is niet geijkt.
  • Verschillende testen lijken niet objectief te zijn.
  • De testresultaten worden niet onafhankelijk gecontroleerd.

Dat de simpele optimizer test compleet waardeloos is blijkt wel uit het feit dat het zonnepaneel van TSMC (inmiddels niet meer te koop) in de ene test als allerbeste scoort en in een andere test als allerslechtste. Hoe is dat te verklaren? Gewoon heel simpel: het zijn geen officiële testen die aan de normen voldoen.

 

Fritts zonnepanelen community. Voor alle vragen over zonnepanelen.
Lex Schiebaan
Lex Schiebaan is gek van zonne-energie. Zonnepanelen zijn hot. Je ziet ze steeds meer en je kan ze overal kopen. En dat is goed want zonne-energie gaat ons leven veranderen, echt veranderen.Lex is oprichter van Fritts.nl en helpt zowel consumenten, bedrijven en installateurs met de juiste keuzes maken. Hopelijk gaat door alle kennis te delen zonne-energie net even wat sneller Nederland veroveren. Want we zijn pas net begonnen...

Comment Section

189 reacties op “Zonnepanelen test. Wat zijn de beste zonnepanelen?


Door Albert op 24 september 2015

Heb prijs offertes van drie verschillende fabrikanten .
daar ik zelf er niets vanaf weet , vraag ik raad .Welke moeten we nemen.

Zonnepanelen
Viessmann P255BA Aantal 28
Celtype : Poly
Nominaal vermogen : 255Wp
Omvormers
STP 6000TL20

Zonnepanelen Aantal Merk en type Totaal Vermogen Opp op het dak 28 panelen
IBC Monosol 275 Full Black
7700Wp46m
Omvormer
SMA TRIPOWER 7000TL-20 ESS
Vermogen AC 7kW

Panelen: Gista GS6P60-260 – 260Wp
Omvormer: Goodwe GW6000-DT

met vriendelijke groet


Door John op 23 september 2015

Beste Lex

Wij zijn voornemen z’n 22 zonnepanelen te laten plaatsen op ons Oost/ zuid oost gelegen dak met een hellingshoek van circa 40 graden. IN het midden van het dak is een dakkapel geplaatst waardoor er in de middag schaduw valt op een of meerdere panelen. Om die reden is ons geadviseerd twee aparte systemen te maken van 9 en 11 panelen naast de dakkapel en 2 erboven op de string van 9. Dat betekend dus twee omvormers en aparte bekabeling naar de meterkast.

Voor bovenstaande hebben wij die offertes gekregen van de volgende merken:
leverancier 1: zonnepanelen Sunteck STP 285 mono ( Ik denk dat mono, poly zou moeten zijn) met een Omnik omvormer.
Leverancier 2: Yingli Pan YL260P 29b zonnepanelen met SMA 3000TL omvormer
Leverancier 3: Eurener 250 WP zonnepanelen met een Delta omvormer.

Leverancier 3 geeft 2 jaar extra garantie op haar zonnepanelen t.o.v. 1 en twee nl 12 jaar. Op alle omvormers wordt 5 jaar garantie gegeven echter ik heb in de documentatie van Delta gelezen dat zij die verdubbelen bij registratie.
Op het eerste gezicht lijkt de aanbieding van leverancier 3, de goedkoopste, de meest voordelige aanbieding. Ik nijg echter nog stede naar leverancier 2 terwijl deze ruim 600 euro duurder is.
Vraag 1:Wat zou hierin jou keuze zijn en waarom.
Vraag 2. Zouden er installateurs te vinden zijn die alleen de door ons geleverde installatie ( op het dak, nokhoogte 4.5 meter) willen monteren?

Bij voorbaat dank voor het beantwoorden.

Groeten Jan


Door Lex Schiebaan op 11 januari 2016

Hallo Jan,

Op 1 oktober is zonneenergie.eu overgegaan op Fritts.nl. Daardoor is jouw reactie tussen wal en het schip beland en zie ik deze nu pas. Ben je inmiddels verder of kan ik nog ergens mee helpen?

Groeten, Lex


Door Latrache, B op 21 september 2015

Hallo Lex
Graag u advies:
Ik krijg Trina solar 265 wp All black (15 stuks) in combinatie met een omvormer Zeversolar TL3680 voor een bedrag van 6275 euro, incl. montage.

Met vriendelijke groet,

B. Latrache


Door Cathy op 4 september 2015

Hallo Lex,

Wij hebben nu meerdere offertes opgevraagd en ik weet het niet meer. Graag jouw advies.
1) 16 × ja solar panelen met Growat omvormer incl montage en btw voor €6000,- of
2) 16x Bisol panelen met sma omvormer incl mobtage en btw voor €6600,-
Graag jouw advies.

Groetjes Cathy


Door Lex op 17 september 2015

Hi Cathy,

Als ik mag kiezen dan 2 😉

Groeten, Lex


Door Ed op 7 februari 2018

Ik zeg 1 of 2


Door Wouter op 4 september 2015

EC solar zonnepanelen, zegt je dat iets?
Hoe bepaal ik of de panelen van goede komaf zijn?

Twijfel momenteel tussen de goedkopere EC-solar panelen of JA-solar.
Of een uitschieter naar hogere kwaliteit nmi in de vorm van Axsun.
Groeten Wouter


Door Lex op 17 september 2015

Hallo Wouter,

EC Solar? Nooit van gehoord. Als ik de website bekijk dan wordt ik er ook niet echt vrolijk van. Weer een goedkope Chinese aanbieder.

JA 10x zo groot en wat dat betreft een beter keuze op het Chinese vlak. De panelen van Axsun heb ik de laatste tijd niet in mijn handen gehad. Is het prijsverschil groot?

Groeten, Lex


Door Peter op 25 augustus 2015

Hallo Lex

Ik heb een offerte ontvangen van zonnepanelen 270Wp JA Solar JAM6-60R270-BK een set van 10st compleet met omvormer Hosola smart 2500TL incl Wifi.
Totaal voor € 2529,- ex btw .
Ik heb het een en ander al uitgezocht,het gaat mij niet zozeer om de prijs al denk ik dat hij goed is .
Maar ook om de zwarte panelen ivm schittering door de zon.
Mijn vraag is als ik voor deze zwarte panelen kies of dit kwalitatief een goede keus is.

Gr Peter


Door Sander op 31 augustus 2015

Hallo Peter,

Grappig ik heb dezelfde panelen in een offerte maar dan met een Trannergy PVI 2700 TL omvormer.
IK denk dat de prijs wel ok is maar twijfel daarom ook weer over de kwaliteit aangezien ze best goedkoop zijn ten opzichte van bijvoorbeeld een Bisol paneel.
Dus ik ben wel benieuwd naar het antwoord van Lex.

Groet,
Sander


Door Lex op 2 september 2015

Hallo Peter,

Of de prijs klopt niet of het is extreem goedkoop (bv zonder installatie).

Puur voor de opbrengst zijn zwarte zonnepanelen niet de beste keuze. Zwart wordt namelijk warm en hoe warmer het paneel hoe minder de opbrengst. Maar dan praat je echt over kleine verschillen.

Voor de schittering is het natuurlijk beter. De aluminium frames kunnen inderdaad weerkaatsen onder bepaalde hoeken. Maar dat kan het glas ook doen. En dat is weer afhankelijk van de antireflectie coating en niet zozeer van de kleur.

En uiteindelijk is zwart vaker toch een stuk mooier.

Groeten, Lex


Door David op 25 augustus 2015

Hallo Lex,

Ik ben ondertussen al een 2-tal weken me aan het verdiepen in zonnepanelen en welke opties er allemaal zijn. Ondertussen ook al verschillende offertes binnen gekregen…
De keuze begint echter moeilijker te worden 🙂

1) Ik kreeg ook al offertes voor CIS panelen, vraag me alleen af hoe die binnen 20j gaan reageren en opbrengen (hierover is al de informatie heel erg vaag)

2) een paar offertes die ik kreeg:
– 36x Solar Frontier SF170-S (CIS panelen) = 9050 euro
– 24x Axitec 270Wp Full Black = 9070 euro
– 24x Bisol Solar mono total black = ongeveer 9000 euro
– 22x Orange Solar 260Wp Mono all black = 9200 euro
– 20x Viessmann VitoVolt 300 (270Wp) = 8000 euro

De panelen liggen aan straatkant op een zwart dak (geen schaduw), uitzicht is “matig” belangrijk, vooral opbrengst en kwaliteit hebben prioriteit.

mvg,


Door Lex op 2 september 2015

Hallo David,

Goed bezig. Je maakt er echt een serieus project van. Heel goed. En heel herkenbaar dat het steeds moeilijker wordt.

1) Dat is inderdaad de grote vraag. Echte trackrecords zijn daar niet van. Zie ook: http://zonneenergie.eu/dunnefilm-zonnepanelen-vs-gewone-zonnepanelen/

2) Naast de Solar Frontier (Zie 1) heb je 4 vergelijkbare zonnepanelen die ook weer heel verschillend zijn. Zeg maar allemaal niet het beste maar ook niet het slechtste.

Voor zover ik weet hebben Orange en Viessman geen eigen productie. Daar ben ik nooit zo’n voorstander van. In het geval van Viesmann ligt dat misschien anders omdat daar een groot bedrijf achter zit.

Verder ken ik je situatie niet dus over het aantal e.d. kan ik weinig zeggen. En het is natuurlijk ook belangrijk wie het levert en wat er bij geleverd wordt. Het zonnepaneel is slechts een onderdeel van het geheel.

Succes!

Groeten, Lex


Door Gerard op 21 augustus 2015

Hallo lex,
Ben me de hele week aan het verdiepen in zonnepanelen, wat een hoop merken heb je daarin.
Nu heb ik een offerte met de volgende merken prijzen zijn van laag naar hoog; Suntech-Topline-SolarWord en Sharp.
Nu zit ik eraan te denken om voor de duurste panelen te gaan, Sharp in dit geval.
En er word een omvormer van
SAJ Suntrio-TLSK bij geleverd.
Nu is mijn vraag, zijn Sharp,panelen High Efficiency
een goede keuze?
Met vriendelijke groet ,Gerard


Door Lex op 2 september 2015

Hallo Gerard,

Sharp is zeker top. Is één van de oudste merken. Ze hadden eigen productie in de EU maar die hebben ze gesloten. Ze worden nu geloof ik gemaakt door Aleo in Duitsland. Ook een goed bedrijf.

Succes!

Groeten, Lex


Door Lia van Nieuwenhuijzen op 20 augustus 2015

Hallo Lex
Ik ben benieuwd naar je antwoord op de vraag van Richard Lams op 18 aug. Wij hebben ongeveer het zelfde rijtje offertes en hebben een lichte voorkeur voor Ja Solar en Gista. Over de Gista panelen kan ik nog weinig vinden.

Groeten Lia


Door Lex op 2 september 2015

Hallo Lia,

Ik heb nog niets van Richard gehoord. Wat betreft Ja en Gista. Ik ken Gista niet heel goed. Dus ik heb even op hun website gekeken. Daar vertellen ze eigenlijk niets. En Austalian Owned betekend vaak productie ergens in een fabriek in China waar je niet weet waar enzo.

Wat dat betreft is JA heel anders. Is één van de grootste fabrikanten en wordt veel geleverd in Nederland. Niet het allerbeste paneel maar zeker niet slecht.

Lees ook eens mijn nieuwe blog: http://zonneenergie.eu/zonnepanelen-test-consumentenbond/

Groeten, Lex


Door Richard Lams op 18 augustus 2015

Hi Lex,

Ik heb inmiddels diverse offertes. In prijs verschillen ze niet zoveel.
Allemaal in combi met Solar Edge.
Maar de kwaliteit van de panelen kan ik niet beoordelen. Kun jij me helpen?
1) JA solar mono 285 Wp
2) SHINETIME SOLAR MODULE KLASSE A+ POLY 260 WP
3) BENQ Green Triplex PM245P00-255WP
4) Solar Frontier 170 WP
5) Solarclarity 260 Wp
6) Gista Mono 260WP
7 )BAUER mono 260WP


Door Lex op 18 augustus 2015

Hallo Richard,

Dat is een mooi palet aan panelen. Dan is mijn vraag aan jou: waar gaat jou voorkeur nu naar uit en waarom? Dan haak ik daar weer op in.

Groeten, Lex Schiebaan


Door Ivan op 18 augustus 2015

Hallo Lex,

Fijn om een dergelijke website tegen te komen. Ook ik zie door de vele bomen het bos niet meer. Ik hoop dat jij mij verder op weg kan helpen.
Ik heb twee offertes van een installateur:
1) Offerte voor 18 panelen Bisol Black 265Wp met omvormer SMA type SB4000TL
2) Offerte voor 18 panelen JA-Solar Black 265Wp met dezelfde omvormer (SMA type SB4000TL).

De installateur gaf ons mee dat beide panelen evenwaardig zijn, maar dat Bisol meer fabrieksgarantie geeft dan JA-Solar (20 jaar tegenover 10 jaar bij JA-Solar). Verder zou Bisol garantie geven op 85% vermogen na 25 jaar tegenover 80% vermogen na 25 jaar voor JA-Solar.
De prijs is nagenoeg dezelfde (300 EUR exl. BTW meer voor de Bisol panelen)

Alvast bedankt voor uw advies.


Door Lex op 18 augustus 2015

Hallo Ivan,

Dat zijn 2 compleet verschillende merken die toch voor mij in dezelfde categorie vallen. JA is nu grootste producent ter wereld, Chinees en staat er financieel goed voor. Bisol is vele malen kleiner en Europees (Slovenië).

Beide producten zijn niet de beste die er te krijgen zijn maar ook niet de slechtste. En garanties zijn leuk maar lees ook eens: http://zonneenergie.eu/garantie-zonnepanelen-en-omvormer/

Succes!

Groeten, Lex Schiebaan


Door Sven op 15 augustus 2015

Wat is het verschil tussen CIGS panelen en bijv. Mono, en zijn CIGS panelen interessant en verkrijgbaar voor de particulier?



Door sadiye op 14 augustus 2015

Dag,
ik heb een vraagje
Bij mij thuis kwamen 2 heren om info te geven over zonnepanelen.
voor 10 panelen 30 jaar garantie en inclusief alles rondom heen door de bedrijf zelf.
de voorgestelde bedrag is 6500,00 euro ! is dit bedrag aannemelijk?
of kan ik met de zelfde kwaliteit goedkoper aanschaffen?
graag je reactie
mvg
sadiye


Door Lex op 18 augustus 2015

Hallo Sadiye,

Dat is luxe 2 man. Was er 1 aan het leren?

Het is aan de dure kant maar ik heb zo’n vermoeden dat het ook wel echt kwaliteitsproducten zijn. Daar kan ik alleen nu niets over zeggen omdat ik de informatie niet heb.

Groeten, Lex


Door tom.becker op 28 juli 2015

Beste Lex,

Ik zou graag jou advies willen kwa zonnepaneel keuze;
Ik zit te twijfelen tussen een aantal panelen
14x Conergy PE 265M of 14x de JA Solar Jam6-60/265BK
met de omvormer :Omniksol 4.0K-TL2 omvormer wifi

We hebben een woning op het zuid oosten

graag jou advies


Door Lex op 10 augustus 2015

Hallo Tom,

Ik ken Conergy uit het verleden en ben er even ingedoken. Tot 2013 was Conergy een Duitse fabrikant van zonnepanelen. Na het faillissement in 2013 zijn ze overgenomen en focussen (zie website: http://www.conergy.com/en) ze zich nu op:
– Project ontwikkeling
– Financiering
– EPC (engineering, procurement, construction: zeg maar het bouwen van projecten)
– O&M (Onderhoud en service)

Het gekke is dus dat productie er niet meer bij staat. En dat klopt ook want de fabrieken e.d. zijn in 2013 verkocht. Je kan eigenlijk nergens een zonnepanelen vinden op hun website. Ook bij de gerenommeerde groothandels in Nederland kan je ze niet kopen. Waar komen die Conergy panelen dan vandaan? Volgens mij uit China.

Wat dat betreft zijn de zonnepanelen dus ongeveer vergelijkbaar.

Succes!

Groeten, Lex


Door Janssen op 27 juli 2015

Hallo Lex,
Ten eerste bedankt voor de uitgebreide informatie.
Ook ik word steeds meer besmet met het PV virus, maar hoe meer ik erover lees hoe meer de twijfel toeslaat…
Graag had ik jouw mening willen hebben over de onderstaande offertes:

Bedrijf 1:
10 x AXITEC 260 Wp POLY – kristallijn zonnepaneel
1 x SolarEdge SE2200 omvormer + 10 x P300 Optimizers
Totaal incl. alles: € 4.628,05

Bedrijf 2:
9 stuks 265 Wp All Black (2385 Wp) Trina Solar
1x SolarEdge SE2200 omvormer + 9x Optimizers P300
Totaal incl alles: € 4.731,71

Alvast bedankt voor de moeite.
Mvg,
Joel


Door Lex op 10 augustus 2015

Hallo Joel,

Dat zijn erg vergelijkbare setjes. Axitec is German brand (Duits merk) maar levert meestal Chinese panelen (hebben ook Duitse maar dan staat het er expliciet bij). Het zijn in prinicipe dus allebei Chinese panelen.

Dan zit het verschil nog met name in de looks (All black vs blauw/zilver) en de opbrengst (2385 vs 2600 wattpiek). De vraag is dus eigenlijk. Ben je bereidt 100 euro meer te betalen voor mooie panelen? (en is dit van belang want op een plat dak zie je ze bijvoorbeeld niet).

Succes!

Groeten, Lex


Door kees op 26 juli 2015

beste lex
Ik heb de shine time zonnepanelen type: m6-60-250 die rond de randen lek zijn.
Deze zijn gekocht bij een bedrijf in Yerseke ,die niet de moeite neemt dit op te lossen. Mijn vraag aan jouw is: is het bekend bij jou dat het hier boven genoemde type panelen meer van dat soort problemen vertonen en is de importeur bij jou bekend ?


Door Lex op 27 juli 2015

Hallo Kees,

Dat is niet zo mooi. Hoe oud zijn de panelen?

Als het bedrijf die de panelen geleverd heeft nog bestaat moeten ze dit oplossen. Het valt gewoon onder de garantie dus daar is geen discussie over.

Het is bekend dat met goedkopere Chinese panelen gerommeld wordt met de materialen en dat gaat ten koste van de kwaliteit. Meestal duurt dat even voordat je er last van krijgt maar in jouw geval is het waarschijnlijk snel.

Ik vermoed dat de leverancier de zonnepanelen zelf geïmporteerd heeft. Dit is vaak gebeurt met ShineTime en dus lastig om iets buiten je leverancier te regelen.

Is de leverancier aangesloten bij een branche organisatie of keurmerk?

Ik hoor het graag.

Groeten, Lex Schiebaan


Door kees op 27 juli 2015

Beste Lex, bij mijn weten is het bedrijf uit Yerseke Niet falliet maar zijn uit elkaar gegaan. De ene zit nu in Colijnsplaat . Als je praat over hoe snel de panelen al lekkages vertonen dit is al binnen het jaar. Toch heeft Shine Time een beste reputatie bij Photon of niet ?


Door Lex op 12 augustus 2015

Hallo Kees,

Ik zie ze in de Photon test niet staan.

Is er nog vordering?

Groeten, Lex


Door kees op 31 augustus 2015

Wat late reactie mijnerzijds maar toch, ook ik kon de shine times niet vinden in de Phothon test. Dat werd wel verteld door het bedrijf in Yerseke. Daar zouden ze goed uit de test komen. (? ) Veder nog niets gehoort, ze zijn er mee bezig….en mee bezig en mee bezig…….


Door Henk op 2 september 2015

Beste Kees,

Vanuit mijn werk heb ik een goede ingang bij Shinetime.
Indien ik de gegevens heb van de panelen wil ik kijken of ik wat voor je kan betekenen.

Groeten, Henk


Door Lex op 2 september 2015

Hallo Kees en Henk,

Goed om te horen dat jullie samen mogelijk aan een oplossing kunnen kunnen werken. Ik stuur Kees het email adres van Henk.

Ik hoor het graag als er vordering is.

Succes en Henk alvast bedankt!

Groeten, Lex


Door kees op 3 januari 2016

Sinds half december zijn al de 20 panelen vervangen door het bedrijf uit Colijnsplaat. Er is zelfs iemand van Shine Time zelf geweest die hier vrij duidelijk over was: ze worden allemaal vervangen. Dit is dus gebeurd. Van de 20 panelen die vervangen zijn waren er nog 2 goed en de andere 18 waren lek. De nog 2 goede panelen hadden een totaal ander serie nummer dan de 18 die lek waren. Zullen we het maar op een productie foutje houden?


Door Lex Schiebaan op 5 januari 2016

Hallo Kees,

WOW. Wat goed om te horen!

Inderdaad een productiefoutje dan. Kan altijd gebeuren als het maar opgelost wordt! En dat is het nu.

Namens Fritts wil ik Henk ook hartelijk bedanken voor zijn attente reactie. Daar worden we helemaal blij van bij Fritts!

Kees kan er weer tegenaan met zijn nieuwe panelen. Op naar een zonnig 2016! 😀

Groeten, Lex Schiebaan


Door Robert op 22 juli 2015

Hallo lex,

Ik heb een vraag.
Ik heb een offerte met 10 bisol bis260monofb zonnep
Solar edge se2200 omvormer
10. P300 optimizer.
Is dit een goed of redelijk systeem?

Grt robert


Door Lex op 27 juli 2015

Hallo Robert,

Dat is redelijk goed.

Bisol is ok maar er is zeker beter. SolarEdge kan top zijn maar dat ligt geheel aan de situatie.

Maar zeker niet slecht.

Groeten, Lex


Door Ger op 15 juli 2015

Beste Lex,

Mooie site, alles gelezen,

Alleen niets over mijn merk, offerte gehad van 8 panelen op zuiden, geen schaduw.
8 panelen axitec black 260 wp mono met een solar edge se2200 met p300 optimizer voor 2786 is met btw teruggaaf
Als update voor 320 euro een update naar solarworld sunmode plus 275 wp mono black.
Is de axitec versie goed, is een optimizer nodig, of moet ik voor de update gaan. Koop ze pas na je antwoord, hoop dat je me kan/wil helpen


Door Lex op 15 juli 2015

Hallo Ger,

Leuk om te horen. Eigenlijk heb je 2 vragen.

1. Wat moet ik kiezen: SolarWorld of Axitec?
Axitec is wat ze noemen een German Brand. Een Duits merk met productie in China en Europa. Het hoeven dus geen Duitse panelen te zijn. Dit wordt wel apart vermeld als het goed is.

SolarWorld is echt een fabrikant met eigen fabrieken in Duitsland en is de grootste producent van zonnepanelen buiten China. Ze hebben het hele proces onder controle. Nemen kwaliteit erg serieus en vallen onder de Europese/Duitse regels wat betreft garanties e.d.

Voor die meerprijs en meer vermogen zou ik dus kiezen voor meer zekerheid en voor SolarWorld gaan. Het levert meer op en kost dus eigenlijk niet meer.

2. Heb ik optimizers nodig?
Bij geen schaduw zal je niet (veel) meer opbrengst behalen met optimizers. De meer prijs betaal je dan met name voor vaak langere garanties en meer inzicht in je systeem (opbrengst per paneel).

Succes!

Groeten, Lex Schiebaan


Door Robert op 22 juli 2015

Hallo lex,

Ik heb een vraag.
Ik heb een offerte met 10 bisol bis260monofb zonnep
Solar edge se2200 omvormer
10. P300 optimizer.
Is dit een goed of redelijk systeem?

Grt robert


Door Ivo Formanoy op 5 juni 2015

Hoi Lex,

Laatst heb ik je een vraag gesteld over 4 offertes met daarin JaSolar en Trina panelen. Deze offertes lagen in prijscategorieen van 4500-5500 euro.
In het begin schrok ik even van de bedragen …
Bedankt nog voor je info terug, ik heb er veel aan gehad.
Ik ben daarom toch verder gaan zoeken, en ben zodoende laatst naar een lezing geweest over zonnepanelen en omvormers bij een bedrijfje.

Deze gaf aan dat het beter was nog ietsje meer uit te geven, maar dat je dan wel (SolarWorld en LG) panelen had die qua kwaliteit veel beter zijn (dikkere en solide randen, controle op microcracks bij fabricage via infrarood, machinale solderingen, dikkere EVA-lagen, etc.).
Ook hadden ze het er over dat de bevestiging op het dak zeer belangrijk was en dat zij kozen voor een “Tritec” constructie waarbij er een plank wordt getimmerd op de tengels op het dak en dat daaraan de bevestiging van de zonnepanelen kwam. Deze zonnepanelen werden dan vervolgens daar opgeschoven, waardoor ze niet opgesloten werden door (conservatieve) klemmen, zoals de meeste mee adverteren. Dan konden de panelen “werken” bij kou en hitte en hadden ze de ruimte. Ook zou met deze constructie bij storm de klemmen niet meer op de dakpannen “inbeuken” waardoor de pannen gespaard bleven en de panelen geen schokken te verduren kregen.

Ook adverteerde hij met Solar Edge, waardoor je zelf controle kon uitoefenen op je eigen panelen (leuke bijkomstigheid) en waardoor je in de lente ook nog redelijke opbrengst zou hebben, door de bomen heen.

Alles zou na oplevering gecontroleerd worden met infrarood beeld op eventuele cracks en foute panelen …

Leuk (verkoop-) verhaaltje natuurlijk, maar zet je toch ook aan het denken …

Ik heb nu de volgende aanbiedingen gekregen:

1) 12 (275Wp mono full black) SolarWorld panelen met een SE3000 omvormer + “Tritec” bevestiging voor 7000 euro (bruto)
2) 12 (270Wp mono full black) LG panelen met een SE3000 omvormer + “Tritec” bevestiging voor 6600 euro (bruto)

Mijn vraag:

1) Wat is slimmer, voor de LG optie gaan of toch voor SolarWorld en welke is beter ? Ken jij SolarWorld ?
2) Ken jij het “Tritec” systeem en wat vind jij ervan ?
3) Is de prijs niet erg duur (ik zit nu ineens wel 1500 euro duurder),
of is dit wel redelijk ?
4) Wat vind jij van het verhaal van de infrarood check achteraf, verkoop-praatje ?

Bedankt alvast voor je hulp !


Door Lex op 28 mei 2015

Beste Frans,

Ik geef geen advies over individuele aanbieders. Wellicht komt er in de toekomst een rating systeem van aanbieders waar klanten hun oordeel kunnen geven.

Maar daar heeft u nu niets aan. In ieder geval succes met het besluit.

Groeten,

Lex


Door frans de wijs op 26 mei 2015

Beste Lex
Ik sta op het punt een offerte te tekenen voor de fa. Zonneplan. Staan deze goed aangeschreven ?
Gr Frans


Door Bep op 23 mei 2015

Ik heb een dak (hellingshoek 30 graden) met een dakkapel in het midden, zuidgericht. Ik heb gevraagd om een opbrengst van ca. 3200 kWh per jaar. Graag advies over de volgende offertes:
1. 12 Jinko zonnepanelen incl optimizer, omvormer solaredge SE3000-ER-01
bruto 6162
2.11 solarwatt glas/glas M60 style, omvormer solar edge
bruto 7198
3.13 REC poly panelen, SMA omvormer, bruto 7305
4. 12 Suntec STP 2705 20/web all black, omvormer Omniksol 3.0 TL met Tigo
optimizers, bruto 6161
5. 20 TCMC TS 155 C2 CIGS panelen, omvormer Omniksol 3.0 TL
bruto 5259
6. 14 Jinko JKM 255P 60B integrated, omvormer Solaredge SJ 35090
bruto 6014
Optie 5 is prijstechnisch het interessants. Dit bedrijf doet niet aan monitoring op afstand, hoe belangrijk is dat?


Door Lex op 23 mei 2015

Hallo Bep,

Dat is een hele lijst! Even een vraagje voordat ik advies geef. Stel dat product en prijs niet belangrijk is. Welke aanbieder zou je dan kiezen. Waar heb je het meest vertrouwen in?

Groeten,

Lex


Door Henk op 19 mei 2015

Hoi Lex,

Ik heb 16 stuks tsmc panelen van elk 155wp op mij dak gelegd. Dus samen 2480wp. Ik had een abb uno 3.0 besteld maar heb voor dezelfde prijs een abb3,8 gekregen omdat de 3.0 niet meer leverbaar was. Is dit een verstandige set kwa opbrengst rendement? Immer deze omvormen is eigenlijk veel te groot. Ik heb 4 strings van elk 4 panelen gemaakt.


Door Lex op 26 mei 2015

Hallo Henk,

In principe niet maar dit zou je even moeten nakijken in de software van ABB. http://www.stringsizer.abb.com/

Normaal kies je geen grotere omvormer omdat deze duurder is. Wat betreft het rendement zou het niet veel uit moeten maken. Grote kans zelfs dat de omvormer intern vrijwel identiek is.

Dus voor de zekerheid even checken maar waarschijnlijk geen probleem.

Succes.

Groeten,

Lex


Door Lex op 18 mei 2015

Hallo Wiebe,

Dat zijn super panelen!

De SunPower zijn inderdaad minder gevoelig voor schaduw maar nog steeds altijd gevoelig voor schaduw.

Maar voordat je overgaat op Optimizers of niet is het belangrijk een 3D analyse te maken. Dit geeft je uitsluitsel over het nut van de optimizers.

Groeten,

Lex


Door Wiebe K.Postma op 16 mei 2015

Beste Lex.
Ik ben van plan 21 panelen Sunpower X21-335 Wp Black aan te schaffen. Ik heb nu een aanbod van 11.636.- euro excl. B.T.W. incl. Otimizers P 350 en SolarEdge omvormer, maar daar komt het installeren nog bij.
Volgens de installateur kan het met deze panelen net zo goed zonder Optimizers. Ik heb wel schaduw van bomen.
Klopt dit.
Alvast bedankt


Door Ronald Roselle op 13 mei 2015

Beste Lex,
Ik ben benaderd door een bedrijf wat als producten o.a. Lg en panasonic maar ook REC en Bisol zonnenpanelen aanbied en als omvormers SMA en solaredge.
Van REC, BIsol en SMA zijn de nodige testen bekend van LG en Panasonic en solaredge kan ik niet echt veel vinden.
Hoe verhouden deze producten zich tot de wel getesten producten?
Het aanbod wat ik heb gekregen is 10 panelen van LG en een solar-edge omvormer (gezien schaduw vorming door dakkapel).
Ik hoop dat je wat (zon) licht in de duisternis kan werpen
Met vriendelijke groet
Ronald


Door Lex op 13 mei 2015

Hallo Ronald,

Zowel Pnasonic als LG zijn natuurlijk bekende en grote elektronica fabrikanten die niet zo maar zonnepanelen maken. Beide hebben producten die technisch voorop lopen en goed doordacht zijn. Dat ze niet in testen te vinden zijn is omdat veel van die testen vrijwillig zijn en vaak niets zeggen over het product.

Dat LG bijvoorbeeld de meeste patenten heeft en continu aanvraagt zegt mij meer dan een testje.

Het zijn dus de beter producten met ook zijn prijs maar het absoluut waard. Het is dus ook een stapje hoger dan Bisol en REC.

Voor de omvormers zie ook mijn nieuwe blog:
http://zonneenergie.eu/zonnepanelen-serie-of-parallel/

Ik hoop dat dit wat licht in de duisternis geeft. Het is niet makkelijk hé. Ik hoor het graag.

Groeten,

Lex


Door Anneke Postma op 9 mei 2015

Beste Lex,
Ik vind het super, wat je doet, mensen van advies voorzien …
Ik wilde graag 12 zonnepanelen (totaal 3000Wp) op m’n dak laten installeren.
Ik zit alleen een beetje te twijfelen tussen de verschillende omvormers,
die de verschillende bedrijven leveren:
1) Trannergy PVI 3000 TL (bedrijf 365zon)
2) Omnik 3.0 KTL (bedrijf EigenEnergie)
3) HoSola Smart 3000TL (bedrijf MetDeZon)
4) SAJ Sununo-TL3KB (bedrijf Zondag-solar)
5) SMA Sunny Boy 2500TLS (bedrijf ZonnePlan)

Zou je mij kunnen helpen ?
Voor welke zou ik moeten gaan ?

Alvast super bedankt voor je advies!

Groetjes,
Anneke


Door Lex op 13 mei 2015

Hallo Anneke,

Dat zijn 4 x goedkopere Chinese omvormer en de welbekende Duitse SMA.

Als ik mag kiezen altijd SMA. De Chinese kunnen best goede specificaties hebben en goedkoop zijn maar het gaat ook om service, betrouwbaarheid, ervaring en visie. Daarop wint SMA het allemaal makkelijk.

Succes!

Groeten,

Lex


Door Ivo Formanoy op 9 mei 2015

Hoi Lex,

Ik vind deze site een super initiatief van je.
Fijn ook dat je bereid bent om je advies te geven!

Ik zit nu al zo’n paar jaar met het idee zonnepanelen op het dak te laten leggen. Dit jaar is het wel erg aantrekkelijk vanwege de BTW-aftrek, dus ik wil graag snel een knoop doorhakken.

Ik ben 4 offertes naast elkaar aan het leggen,
maar kan nog niet goed beslissen:
1) 11 x Trina Solar 265Wp panelen,
met een SAJ Sununo-TL3KB omvormer
voor 5453 euro incl bevestigingen, montage en BTW
2) 11 x Trina Solar 265Wp panelen,
met een SMA Sunny Boy 2500TLS omvormer
voor 5453 euro incl bevestigingen, montage en BTW
3) JA Solar 265 Black panelen,
met een Goodwe 3000-DS omvormer
voor 5043 euro incl bevestigingen, montage en BTW
4) JA Solar 265 Black panelen,
met een Trannergy PVI 3000 TL omvormer
voor 4412 euro incl bevestigingen, montage en BTW

Wat zou de beste keus zijn ?
Alvast bedankt !
Met vriendelijke groet,

Ivo Formanoy


Door Lex op 9 mei 2015

Hallo Ivo,

Dat is nog eens keuze. Wat heel belangrijk is naast de producten is natuurlijk het bedrijf wat het levert en installeert. Goedkoop is wel leuk voor de portemonnee maar betekend vaak ook meer risico en de kans op problemen in de toekomst neemt toe. Kan het bedrijf dan de service verlenen die nodig is? En geloof me dat is nodig.

Wat betreft de producten ligt het dicht bij elkaar. Ik neem aan dat de optie 3 en 4 ook 11 zonnepanelen betreft?

Tussen JA en Trina zijn de verschillen minimaal. Beide Top 10 fabrikant en prijs kwaliteit verhouding ligt ook hetzelfde.

In de omvormers heb je 3 Chinese en 1 Duitse (SMA). Als je kiest tussen 1 en 2 zou ik absoluut voor optie 2 gaan. Is meer waarde voor hetzelfde geld. Bij optie 3 en 4 ligt dat heel anders. Kwaliteit omvormers is vergelijkbaar (misschien is Goodwe iets beter).

Het verschil zit denk ik dus de bedrijven die installeren. Maken ze genoeg marge om goed te installeren en je after service te kunnen geven? Installeren ze 2 van zulke projecten op 1 dag? Zijn ze gecertificeerd? Etc etc.

Elke situatie is anders en het gaat ook om het vertrouwen van de installateur. Ik hoop je in ieder geval een richting te hebben gegeven.

Succes!

Groeten,

Lex


Door Gert Pot op 30 april 2015

Ik heb twee offertes:
1.
– 8 zonnepanelen Recom 250Wp
– Omvormer Growatt 2000TL
– Montage materiaal
– Bekabeling solarkabel
– Gratiszonnestroomset volgen via internet (t.w.v. 60 euro)
– Aanleggen stroomgroep met aardlek en omvormer aansluiten
– Installeren en in werking stellen van de zonnestroomset
Totaal inc. BTW €3266

2.
Renesola 250wp Mono black 7 stuks
Goodwe GW1500NS
Bevestiging Clickfit 1 rij van 5 en 1 rij van 2
Bekabeling 6mm meters 20
Verdeelkast 2 x 16 a
Totaal inc. BTW € 2.833,44

Welke kan ik het beste nemen.
Bij offerte twee hoeft er geen kabel naar de meterkast getrokken te worden, maar komt er op zolder bij de wasmachine een verdeelkast.


Door Lex op 4 mei 2015

Hallo Gert,

Recom? Bestaan ze nog. De Griekse vrienden met fantastische marketing maar hoe dat verder allemaal in elkaar zit is één grote vraag. Zie ze ook bijna nergens meer. Dan blijft optie 2 over.

Succes.

Groeten,

Lex


Door Gert Pot op 6 mei 2015

Bedankt Lex, dan gaan we voor optie 2.


Door JW op 30 april 2015

Beste Lex,

Super dat je bereid bent om je advies te geven!

Ons huis heeft een schuin dak op het zuiden met een beetje schaduwwerking van een dakkapel in het midden van het dak.

We hebben offertes voor 3 merken zwarte panelen, nl:
– JS Solar (met microomvormers)
– Canadian Solar ( met optimalizers)
— Vedegro Solar

Heb jij een idee over wat de beste van de drie panelen is?

Weet je ook iets over de voor- en nadelen van optimaliseren tov microomvormers?

Alvast hartelijk dank voor het meedenken!

Vriendelijke groet,

J. Wierckx


Door Lex op 4 mei 2015

Hallo J. Wierckx,

Dat doe ik uiteraard graag. Mijn doel is zoveel mogelijk zonne-energie in Nederland en dat bereiken we met hulp en vooral de juiste systemen kiezen.

JS ken ik niet maar als ik de website bekijk krijg ik gelijk kriebels. Een bedrijf van ook van die tuinlampjes aanbiedt neem ik echt niet serieus.

Canadian is 1 van de grootste Chinese zonnepaneel fabrikanten die er zijn. Niet heel slecht of heel goed.

Vedegro is denk ik whitelabel. Dat is mogelijk nog erger dan JS. Met name de garanties geven problemen omdat je geen fabriekspanelen koopt.

Dus echt vrolijk wordt ik er niet van.

Ik zal binnenkort een uitgebreid blogbericht schrijven over power optimizers vs. micro omvormers. Voor nu: ik zou de optimizers kiezen. Minder elektronica op het dak is minder risico op problemen.

Succes!

Groeten,

Lex


Door Lars op 31 maart 2015

Beste Lex,

Ik twijfel over de volgende systemen
16 panelen op een dak zuidoost met 31 graden helling, schaduw alleen van 1 schoorsteen

Offerte 1:
Axitec Mono 270WP inclusief solaredge SE3500 ( € 5.184,- ex BTW)

Offerte 2:
Conergy PE260M inclusief Goodwe 3600-ds of solaredge SE3500 ( € 5.276 ex BTW)

Offerte 3:
Yingli Panda 260wp black mono inclusief omnik 4000TL ( € 5.146 excl btw )

Voor welke offerte zou je gaan of anders welke panelen en welke omvormer ?
Mocht je een andere tip hebben dan hoor ik deze ook graag.

Groeten Lars


Door Lex op 6 mei 2015

Hallo Lars,

Zie je reactie nu pas. Heb je de zonnepanelen inmiddels gekocht?

Groeten,

Lex


Door Henri op 29 maart 2015

Dag Lex,

Wij hebben onderstaande offerte ontvangen. Over het merk kan ik niks vinden, het schijnen Australische panelen te zijn.

Onze vragen zijn:
1. Ken je deze panelen en zo ja, zijn ze aan te raden?
2. de omvormer begin ik zo over te twijfelen, de leverancier schermt met “de omvormer van het jaar?”

Type zonnepanelen: AGS
Aantal Wp: 3780 Wp
Aantal zonnepanelen: 14
Verwachte opwekking jaarbasis: 3402 kW
Omvormer bij uw zonnepanelen installatie: Omnik

Mvg
Henri


Door Lex op 13 mei 2015

Hi Henri,

Had je vraag nog niet gezien. Maar beter laat dan nooit.

1. AGS? Nog nooit van gehoord. En kan er niets over vinden. Heb je een link of een datasheet?
2. Omvormer van het jaar? In welke verkiezing is dat?

Zoals je misschien wel begrepen hebt ben ik geen groot fan van Omnik. Alleen al omdat Omnik eigenlijk heel klein is maar veel verkoopt in Nederland en daarbuiten bijna niets. Vreemd: http://zonneenergie.eu/wp-content/uploads/2015/05/Omnik.png

Groeten,

Lex


Door Lex Schiebaan op 24 maart 2015

Hallo Jan,

Het is vooral de cel techniek die minder gevoelig is voor schaduw. Ter vergelijking als de eerste rij cellen (10% van het paneel) op een kristalijn paneel aan de onderkant beschaduwd zijn dan doet het paneel niets meer (en treden de by pass diodes in werking). Bij CIGS modules is dit naar rato. Dus in dit geval 10% verlies.

Maar let op. In CIGS panelen zitten lange smalle cellen die lopen over de lange lengte van het paneel lopen. Wanneer deze aan de onderkant (korte zijde) beschaduwd worden dan geldt dit. Elke fabrikant raad af om schaduw over de lange zijde te laten vallen.

By pass diodes hebben alle panelen. Daarnaast hebben bypass diodes een beperkte levensduur dus ze zitten er niet in om altijd te werken. Alleen voor extreme gevallen zoals vroeg in de ochtend, laat in de avond of in de winter.

Vermijd dus altijd schaduw indien mogelijk. Daarna is het aan te raden optimizers te gebruiken. Of nog beter gewoon een paneel weg te laten. Het verschil tussen SolarEdge en Tygo is dat SE een compleet systeem is inclusief omvormer. Tygo is onafhankelijk van de omvormer en kan dus gecombineerd worden met je favoriete merk.

Succes!

Groeten,

Lex


Door Jan op 5 februari 2015

Beste Lex,

Zijn CIGS paneel TSMC 155 Wp zonnepanelen ook geschikt om naast een dakkapel te leggen? Daar is namelijk schaduwwerking tot 2 uur ’s middags.
Ik heb me laten vertellen dat er bij dit merk zonnepanelen een diode in de zonnepanelen zit die zorgt de energieopbrengst niet negatief beïnvloed wordt als er schaduwwerking is tov de andere zonnepanelen die wel volop in de zon liggen. Dus m.a.w. alle opgedane energie gewoon doorlaat als ze in een string zitten. Is dat correct?
Dus is in dit geval de ketting niet zo sterk als de zwakste schakel????

Heeft het plaatsen van optimizers in dit geval bij schaduwwerking wel enig nut aangezien dit een soort van slimme diode in het paneel betreft??

Eventueel optimizers van Tigo een goed product?

Hoor graag even van u.

Groetjes,
Jan


Door Camille moonen op 25 januari 2015

Beste Lex,

Ik wil op mijn dak 16 zonnenpanelen van het type JA Solar Monosol JAM 6 265 Wp geheel zwart leggen. Zijn deze panelen goed of raadt u deze niet aan?

Mvg,
Camille Moonen


Door Bianca op 16 januari 2015

Hallo Lex.

Kun je me iets vertellen over de kwaliteit van ET Solar black panelen 255 wat?
Omvormer sma.
Gr.Bianca.


Door Lex Schiebaan op 11 maart 2015

Hallo Bianca,

Niet goed en niet slecht.

Groeten,

Lex


Door Michael op 15 januari 2015

Beste Lex,

Ik heb 2 aanbiedingen gekregen, en ik vraag me af wat het verschil dan wel de meerwaarde is van deze 2 aanbiedingen ten opzicht van elkaar.

De eerste aanbieding behelst:
PV- systeem 9 POLY – 2250 Wp
9 x AXIplus 250 Wp zonnepaneel met geïntegreerde OPI300 optimizer
1 xSolarEdge SE2200 omvormer

De tweede aanbieding behelst:
9 x 250W poly Risun
1 x SSE 2200 Wechselrichter

Het het verhaal van de geïntegreerde OPI300 optimizer is me vreemd. Heb wel gelezen dat deze los geleverd kunnen worden, maar de meerwaarde is me ontgaan. Is een geïntegreerde optimizer beter dan een losse, en is een optimizer wel nodig? Zal bij 9 panelen het rendement veel schelen, ten opzicht van de meerprijs van een dergelijk paneel dat al voorzien is van of een losse optimizer in vergelijking van een zonder?

Graag je mening.
Alvast dank.

Gr. Michael


Door Lex Schiebaan op 11 maart 2015

Hallo Michael,

Een OPI optimizer is een optimizer die ook zelfstandig (dus zonder SolarEdge omvormer maar op elk merk omvormer) kan werken.

Of u de optimizers nodig heeft ligt geheel aan de situatie. En dat geldt natuurlijk ook voor het rendement. Denk hierbij aan schaduw, verschillende dakoppervlakken, vervuiling etc.

Of de optimizer geïntegreerd is of los scheelt niet veel in prijs. Is hetzelfde printplaatje.

Succes.

Groeten,

Lex


Door Marc op 9 januari 2015

Dag Lex.
Leuk om ervaringen en opinies te mogen lezen.
Dat er tussen Chinese makelij veel kaf tussen het koren zit kan ik aannemen.
Zelf heb ik een offerte gekregen voor 18 panelen en hiervoor zijn Chinese Ulica-255-P60 panelen en een Goodwe 3600-DS omvormer aangeboden.
Wat is uw oordeel over deze onderdelen?
Bedankt voor de info.


Door Mart op 31 december 2014

Beste Lex
Omdat ik als leek door de bomen het bos niet meer zie een vraag aan jou over de offerte die ik kreeg. Mijn westelijk georiënteerd schuine dak zou 12 zonnepanelen moeten krijgen en mijn zuidelijk georiënteerde carport nog eens 3 met systeemafmeting van 3975Wp (indicatieve Yield 2546 KWh/yr.
1. Kun je iets zeggen over de kwaliteit van het aangeboden materiaal?
15 panelen fabrikant JA Solar type JAM6(R)(BK)
15 micro omvormers Enphase 215W
2. Er wordt tevens (optioneel) een monitorsysteem geadviseerd (Envoy). Adviseer je dit ook?

Bedankt alvast voor reactie.


Door Robert op 31 december 2014

Beste Lex,

Ik heb 2 offertes.
– 20 zonnepanelen Black Sunrise 260Wp
– Omvormer Growatt 5000MTL 2MPP

en

– 18 zonnepanelen Bisol 260Wp
– 18x Optimizer 300W SolarEdge en SolarEdge 5000

Moet ik voor parallel gaan? Verschil is ongeveer €1000,- ex btw. Heb verder helemaal geen last van schaduw of bomen.
Is sunrise solartech kwalitatief goede zonnepaneel?

Alvast bedankt…


Door Lex Schiebaan op 9 maart 2015

Hallo Robert,

Er zijn heel veel betere merken dan Sunrise in ieder geval. En dan is Bisol i.i.g. ook veel beter. Ik zelf kies alleen SolarEdge als je echt last van schaduw hebt of het gewoon leuk vind.

Groeten,

Lex


Door Michel op 23 december 2014

Beste Lex,

Geweldige site en ben al veel wijzer geworden.
Ik heb een aanbieding ontvangen van Metdezon voor Trunsun panelen en een Ginlong Solis omvormer en kan helaas weinig op internet terugvinden over deze panelen en omvormer.
Wat is jouw ervaring met deze firma en producten?

Mvg Michel.


Door Lex Schiebaan op 11 maart 2015

Hallo Michel,

Geen idee. Maar ik kijk dan ook altijd naar merken met een Track record. Jij en ik kunnen morgen ook een nieuw merken bedenken, panelen inkopen in China, Sticker erop plakken en verkopen maar. Maar wordt daar de kwaliteit beter van?

Groeten,

Lex


Door Jurgen Van Melkebeke op 19 december 2014

Hoi Lex, knappe en vlotte site.
Heb 3 offertes waar ik moeilijk uit kan kiezen, kan jij mij hulp en advies geven? Zou ongeveer 8000W willen opwekken.
Allen mono black 30 panelen
1e) Bisol 260Wp met Abb trio 7,5
2e) LG 270Wp met Abb trio 7,5
3e) LG 275Wp (deze met witte vierkantjes tss cellen)met Sma Sunny 8000 TL20
Bisol heeft 20j garantie en LG 10j op panelen, garantie omvormer beiden 10j.
Is Abb kwalitatief even goed? Wat zijn zoal de betere van deze 3, en wat zou het prijsverschil zijn tss Abb en Sma?
Groeten en alvast bedankt om ons te helpen
Jurgen


Door Lex Schiebaan op 27 december 2014

Hallo Jurgen,

Zijn allemaal goede en bekende merken. Bij keuze tussen LG en Bisol zou ik voor LG kiezen. Mooie strakke panelen en solide bedrijf.

ABB en SMA is een beetje vergelijkbaar. Beide kwalitatieve Europese producten met goede service. ABB is een gigantisch bedrijf. Prijs van ABB en SMA is ook vergelijkbaar.

Succes.

Groeten,

Lex


Door Mark op 16 december 2014

Hallo Lex,

Ten eerste een compliment voor je duidelijke website. Erg handig voor iemand als ik, die tot twee weken geleden nog niets van zonnepanelen wist (en nu een offerte onder zijn neus heeft liggen om te tekenen). Het gaat om 11 panelen van merk Bauer (http://www.bauer-solarenergie.de/languages/english/pdf/6P-EU2.pdf) in combinatie met een Solaredge P300 Powerbox en een Solaredge (SE-serie) hoofomvormer. Totale offerte komt op zo’n 6000 Euro (incl. BTW), inclusief plaatsen, aansluiten en nieuwe KWh meter.

Mijn vragen: Heb je ooit van het merk Bauer gehoord (en weet je of die panelen okay zijn) en is het genoemde bedrag reeel? Ik hoef niet voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten, maar wil ook niet afgezet worden. Jouw mening (als expert) wordt erg gewaardeerd…


Door Lex Schiebaan op 9 maart 2015

Hallo Mark,

Zie ze wel vaker voorbij komen maar wordt er niet echt wijs uit. Volgens mij klein Duits fabriekje maar dat is alles. Heb je ze ondertussen al?

Groeten,

Lex


Door LP77 op 12 december 2014

Oh ja,
je hebt een duidelijke mening over kwaliteit van panelen. Wat is jouw favoriete top..5?


Door Lex Schiebaan op 12 december 2014

Hallo LP77,

Ik start binnenkort met beoordelingen van de zonnepanelen. Dus houdt de site in de gaten want er komt een hoop informatie aan.

Groeten,

Lex


Door LP77 op 12 december 2014

Hallo Lex,
met veel interesse lees ik de informatie die je op je blog plaatst. Erg interessant. Ik heb een offerte voor 12ZN shine ZXM6 250Wp mono of 12 Talesun TP660M-B 250Wp panelen. Als ik op je blog zoek wordt je niet echt enthousiast van deze chinese merken (toch ben ik benieuwd welke je zou kiezen als je de keuze zou hebben uit alleen deze 2 panelen). Prijstechnisch zijn ze wel heel gunstig en de garantievoorwaarden zijn erg goed. Als ik andere aanbieders bekijk, dan zijn deze over het algemeen 700-1000 euro duurder. Ik verwacht zelf dat ik de panelen +/- 15 jaar op mijn dak zal hebben en dat het dan loont om in een beter systeem te investeren. Ik verwacht ook niet om in die 15 jaar dat prijsverschil terug te verdienen. Als de chinese panelen nou bijvoorbeeld 10% minder zouden presteren (wat volgens mij echt heel slecht is) zou dat inhouden dat dat voor mij 50 euro op jaarbasis scheelt, dus over 15 jaar is dat 750,-. Dan kan ik nu toch beter investeren in een goedkoper systeem of redeneer ik nu verkeerd? Ik ben erg benieuwd hoe jij hier tegenaan kijkt.


Door Lex Schiebaan op 12 december 2014

Hallo LP77,

Leuk dat je niet echt enthousiast wordt. Dan heb je goed gelezen.

Je hebt 2 dingen. Prestatie en zekerheid. De prestatie van de panelen kan zeker 10% lager liggen puur op specificaties. Daarnaast is de zekerheid van groot belang. Doen ze het over 2, 5 of 10 jaar ook nog goed. U zegt dat de garantie goed is. Mag ik u vragen welke punten van de garantie goed zijn? Of is het puur de termijn?

U schrijft zelf al dat een goedkoper systeem u wellicht 750 euro minder oplevert en dat een duurder systeem ongeveer dat meer kost. Waarom dan geen duurder systeem?

Er is overigens een groot verschil bij de Chinese fabrikanten. De grotere kunnen absoluut kwaliteit maken. Het grootste probleem is de kleinere fabrikanten. En van ZN Shine en Talesun wordt ik niet echt vrolijk.

Succes.

Groeten,

Lex


Door LP77 op 14 december 2014

Hoi Lex,
Als ik naar de specificaties kijk van een paneel is bijv. 250Wp toch 250Wp met een tolerantie van 0 tot +3%. Waar kan bijvoorbeeld dan de 10% verlies inzitten? (Sorry dat ik zo eigenwijs ben) ik heb tevens de fill factor voor deze panelen via jouw rekentool bepaald en die zijn boven de 75, waarbij jij aangeeft dat dit goed is. Naar welke specificaties zou ik nog meer moeten kijken? Staat dit ergens uitgelegd? Bijv. in het ebook? Ik ben nl erg benieuwd waar je “afkeur” tegen de kleine fabrikanten op is gebaseerd. Praktijktesten? ZNshine is wel degelijk hoog geeindigd in de Photo test.
Mbt garanties, de aanbieding van samenzonne energie geeft ook garantie op de prestaties van het systeem. Mocht het systeem niet juist functioneren betalen ze de gedorven inkomsten terug.
Het systeem dat ik aan ga schaffen komt er naar mijn inschatting slechts 15jaar op mijn dak te liggen, omdat ik denk dat er dan mooiere en betere oplossingen voorhanden zijn. Dus ik kijk naar een levensduur van 15 jaar ipv 25 (dan zou het hoogstwaarschijnlijk wel lonen om in betere kwaliteit te investeren). Ik heb nu dus liever met zekerheid die €1000 op zak dan dat ik mij af moet vragen of ik over 15 jaar die €1000,- echt wel heb terugverdiend (was die “slechte” kwaliteit echt zo slecht?). Daarnaast denk ik zelf dat als we met zijn allen op deze manier nagenoeg “gratis” stroom opwekken dat de energieprijzen zullen gaan dalen, want er komt een overschot aan energie op de markt. Dus dan heb je een nog langere terugverdientijd op je installatie. Ik hoop zelf dat ik mijn investering van 12 panelen binnen een jaar of 7 heb terugverdiend (al zal dat langer gaan worden als na 2020 de salderingsregel hoogstwaarschijnlijk zal worden aangepast).

Sorry dat ik zo kritisch ben, maar ik probeer te doorgronden waarom 1000,- meer investeren echt loont. Stel dat ik een dacia zou kopen ipv een mercedes, dan rijd ik minder comfortabel, maar zowel aanschaf als onderhoudskosten zullen goedkoper zijn als ik er niet meer dan bijv. 150.000km mee zou rijden……..wat zou mijn comfort kunnen zijn bij zonnepanelen?


Door Lex Schiebaan op 16 december 2014

Hallo LP77,

Ik ken jou situatie en natuurlijk niet en ik kan niet jouw portemonnee kijken maar ik denk dat je voor dezelfde prijs of een klein beetje meer gewoon beter kan krijgen. Het gaat niet alleen om het merk en type paneel maar om het hele systeem en installatie. En natuurlijk bij wie je het koopt.

Verschil in opbrengst van zonnepanelen zit hem in veel factoren. Zoals gezegd start ik binnenkort met reviews en zal ik dit allemaal uit leggen. Het is overigens niet zo dat het ene 250 Wp paneel net zoveel oplevert als het andere. Puur op specificaties (w.o. temperatuur coëfficiënt e.d.) kan het al een paar procenten schelen. Daarnaast zijn praktijk cijfers en zekerheid op lange termijn belangrijk.

Het is heel goed dat de opbrengst garanderen. Maar dat zegt helaas ook niet alles. Vaak gaat het om 85 of 90% van de verwachte opbrengst. Draait het systeem 10% minder dan heb je dus pech. Lees dus ook goed de voorwaarden van de garantie.

Succes.

Groeten,

Lex


Door LP77 op 16 december 2014

Ok, ik wacht je reviews af. Ben erg benieuwd.


Door Lex Schiebaan op 8 december 2014

Hallo Jo,

Et 245 Black? Waar zijn die nog te krijgen?

Verder kan ik er weinig over zeggen want ik ken de situatie natuurlijk niet. Maar is een leuk aantal.

Succes.

Groeten,

Lex


Door Jo Roelofsen op 8 december 2014

Hallo Lex.
We hebben een offerte gekregen voor 86 panelen.
Wat vind jij van het voorstel. 43 SolarEdge Power optimizers
86 ET black module M660245BB 245W.
2 omvormers .
Gr Jo


Door Boris op 8 december 2014

Hallo Lex,
Allereerst mijn complimenten voor deze site en je tomeloze inzet om alle vragen te beantwoorden! Respect daarvoor.
Op basis van een 3-tal offertes die ik heb liggen wil ik dan ook mijn vraag maar stellen. Je antwoorden hierboven geven veel informatie maar maken het kiezen niet gemakkelijker.
Ik heb de volgende aanbiedingen liggen:
ZnShine zxm5-72-200 met hosola Bright 5000 omvormer
SunPower E20-327Wp met Omnik 4.0k TL omvormer
solarfrontier 170 Wp met solarfrontier omvormer

Van de ZnShine zeggen ‘kenners’ dat dit een oud model is en mogelijk een restpartij zou kunnen zijn.
De SunPower is een hoog rendement paneel en degradeert ‘gegarandeerd’ slechts 3% over 25 jaar. Photon is het hier niet helemaal mee eens maar laat ook een hoger rendement zien na 10 jaar. Bovendien is de garantie op de panelen 25 jaar en tot nu toe heb ik nog geen andere leverancier gezien die dat geeft!
Solarfrontier zie ik hier al meer voorbijkomen en lijkt op alle fronten geen slechte keuze.

Ik ben geneigd om voor de SunPower te gaan omdat hier veel minder panelen voor op mijn dak hoeven te liggen. De prijs is daarentegen wel weer veel hoger dan de andere beide offertes.

Ik zou graag je mening willen vernemen.

Groeten Boris


Door Lex Schiebaan op 8 december 2014

Hallo Boris,

Wat een ontzettend verschillende offertes en materialen. De belangrijkste vraag is in eerste instantie wat wil je? Een hoog rendement en zekerheid? Een laag rendement paneel op bijvoorbeeld oost west? Of gewoon lekker goedkoop?

Sunpower zijn absoluut mooie panelen. Echter met een Omnik omvormer is wel heel erg. Waarom besparen op een omvormer met zulke panelen? 3% is overigens niet gegarandeerd. Het is 10% op 25 jaar. Verder super garanties.

Verder ken ik je situatie natuurlijk niet dus kan ik moeilijk aangeven wat ik zou doen.

Binnenkort start ik met het beoordelen van zonnepanelen. Deze panelen zullen ongetwijfeld ook langs komen. Dus hou de blog in de gaten.

Succes.

Groeten,

Lex


Door ab op 22 november 2014

Hoi,

ik zit met veel plezier de vragen en reacties te lezen. Ik wil de kyocera panelen even onder de aandacht brengen meer als 35 jaar ervaring. In Duitsland liggen zal 23 jaar en maar een degeneratie van 6 % geen test maar gewoon een praktijk voorbeeld. En staar je niet blind op garantie maar kies een bedrijf die de problemen voor je op lost.


Door Lex Schiebaan op 8 december 2014

Hallo Ab,

Bedankt voor je reactie. Klopt inderdaad. Er zijn nog weinig merken met een “track record”. Kyocera heeft helaas besloten zich sinds september terug te trekken van de Europese markt en zijn dus amper nog te krijgen. Zal er ongetwijfeld mee te maken hebben dat de markten in China en Japan super goed gaan.

Groeten,

Lex


Door Ab op 8 januari 2015

Hoi Lex,

Ben ik het niet mee eens ik ben vandaag bij de importeur in Duitsland geweest.
Een rond leiding gehad er staan nog genoeg.
Voor de Nederlandse markt word er gewoon geleverd.
Ik ben er van overtuig dat er meer goede panelen zijn.
Maar de kwaliteit van kyocera is wel erg hoog en heeft een jaren lange ervaring al 40 jaar.
Weet jij zo panelen die ook al zo lang op de markt zijn??

Groet Ab


Door Lex Schiebaan op 13 januari 2015

Hallo Ab,

Dat is mooi. Als ze nog te krijgen zijn is het natuurlijk prima.

Kyocera is inderdaad één van de oud gediende net zoals andere Japanners zoals Sharp en Sanyo (nu Panasonic). De Duitsers kwamen 10 jaar daarna.

Groeten,

Lex


Door barry louwe op 19 november 2014

ik heb 2 offertes
15 tsmc tc-155 dunne film panelen
8 solar edge ower optimizers en
1 solaredge omvormer of

10 canadian solar poly cs6p 250 wp
10 solar edge power optimizers en
1 solar edge omvormer
er staan een paar bomen die schaduw kunnengeven
de dakhelling is 45 graden op z zw
welke van de 2 vind je een goede keus ?
en zijn de canadian panelen en dunne panelen goede kwaliteit ?


Door Lex Schiebaan op 16 november 2014

Hallo Danny,

Ben benieuwd wat je kiest en waarom.

Succes.

Groeten,

Lex


Door Danny op 19 november 2014

Hoi Lex,

De Ja panelen zijn het niet geworden het zijn 22 trina TSM-260DC05A.05 panelen geworden.
En Samil power 6000 tl-d , Lijkt mij als ik zo alles lees op internet een van de betere Chinese omvormers, click fit montage systeem, in de groepenkast komt een 25 amp c module zonder aardlek dit om storingen te voorkomen. Hoofdzekering is 35 amp dus moet net kunnen.
Ik ben benieuwd hoe dit zal gaan draaien en dan vooral hoe de samil zijn werk gaat doen. De ligging is zuid oost dakhelling 30 graden.
Ik laat je wel zien wat het geworden is, en zal je op de hoogte houden hoe het systeem straks draait.

Gr Danny


Door Lex Schiebaan op 9 maart 2015

Hallo Danny,

Goed om te horen. Hoe draait het systeem nu? 8 maart was een super mooie dag!

Groeten,

Lex


Door Lex Schiebaan op 12 november 2014

Hallo Danny,

Dank je wel. Goed om te horen dat je voor kwaliteit wil gaan.

Trina is één van de grote Chinese fabrikanten en leveren redelijke kwaliteit. De smartmodule bevat een Tigo optimizer. Deze geven met name extra opbrengst in geval van schaduw (ze beperken het verlies). De overige voordelen zijn beperkt in de zin van extra opbrengst t.o.v. de meerprijs.

Ik ben geen fan van Samil omvormers. Als je toch voor kwaliteit wil gaan kijk dan eens naar de Duitse omvormers of bv Fronius of ABB> Niet dat alle Chinese omvormers slecht zijn maar echt vrolijk wordt je er niet van. En service blijft toch een probleem.

Recom heeft een leuk marketing maar zou ik niet op mijn dak durven leggen.

Succes met je oriëntatie en mocht je vragen hebben dan hoor ik het wel. Binnenkort start ik ook met het reviewen van panelen en omvormers. Dus dan kan je zien wat ik van de verschillende producten vind.

Groeten,

Lex


Door Danny Kops op 13 november 2014

Bedankt vast Lex,

Een groothandel kwam nu weer met Saj en omnik omvormers dat lijkt mij weer niks de samils zien er tenminste nog redelijk solide uit.
Voor de panelen heb ik inmiddels gekozen en het worden 22 stuks Ja 265 wp all black.
De omvormer ben ik nog niet uit ik zag wel deze Fronius IG Plus 55 V-1 of Delta Solivia 5.0TR G4.
Ik ben op 90 % gaan zitten voor de omvormer op zuid oost hoek 30 graden
Maar qua omvormers ben ik dus de weg een beetje kwijt.


Door Danny Kops op 6 november 2014

Hoi Lex,

Mooie en informatieve site.
Ik heb een klein installatie bedrijfje ik installeer oa cv installaties en airco systemen.
Ik vind pv systemen erg interessant en wil deze zelf ook gaan installeren.
Als eerste wil een systeem op mijn eigen huis gaan leggen.
Ik wil goeie systemen gaan verkopen en ik vond de panelen van trina solar met bv de smartmodules 265 en ook de full black 260 maar ze worden aangeraden als goed product.
Zijn zeker niet de goedkoopste panelen.
Ik wil gewoon goeie systemen met eerlijke prijzen, gaan verkopen.
Heeft een systeem met de tigo optimizers zin als er geen schaduw op je dak valt of kan je dan beter voor de gewone full black gaan.
Ook wordt me al twee keer bij de groothandel de samil power solar river 5200 of 6000 t-ld aan geboden weet jij wat van de kwaliteit van deze omvormers, ze komen goed uit de tests en zij prijstechnisch erg interessant.
Weet je ook wat over de kwaliteit van de recon panelen.
Al vast bedankt voor je antwoord.

Gr Danny Kops


Door Lex Schiebaan op 4 november 2014

Hallo Ralf,

In ieder geval allemaal betere merken. Maar van deze merken is Sunpower absoluut het beste maar ook veruit het duurste. Daarna Solarworld, Bisol en dan Suntech als je het mij vraagt.

Succes.

Groeten,

Lex


Door Raf Doumen op 31 oktober 2014

Hallo Lex,

Ik heb offertes binnen voor 20 zonnepanelen van enkele merken:
Suntech Power, Sunpower, Sunworld, Bisol allen met SMA-omvormer.
Welke is kwalitatief beste? Heb eveneens bij Photon gezocht maar enkel tot 2012 gevonden, vandaar deze vraag.

Alvast bedankt voor je reactie,

Groeten

Raf Doumen


Door Dennis op 30 oktober 2014

Beste Lex,

Ken jij de firma ZONNIS uit breda?
Vertegenwoordiger over de vloer gehad met aanbod, waarbij je BTW bedrag terugkrijgt en
gegarandeerd 25 jaar garantie op panelen en opbrengst van paneel tot 90% na die 25 jaar.

Heb jij ervaring hiermee of niet? Kan geen referenties over het bedrijf vinden, geen goede en ook geen slechte. Prijs is wel aan de duurdere kant, maar dat kan door de kwaliteit zijn (zoals ze zelf aangeven)

Hoor graag van je 🙂


Door Lex Schiebaan op 4 november 2014

Hallo Dennis,

Ik ken ze niet maar met 1000+ aanbieders is dat ook niet zo vreemd.

Als ik het zo hoor zijn het Sunpower zonnepanelen. Dan zijn het in ieder geval top panelen.

Succes.

Groeten,

Lex


Door Franco op 21 oktober 2014

Beste Lex,

Met veel plezier heb ik jou reacties hier doorgelezen.
Na aanleiding hiervan had ik een vraag.

Wij hebben een offerte liggen van

25x Solar Frontier SF170-s
Solar Edge SE 4000
13 optimizers

Is dit een betrouwbaar systeem?

Bedankt voor uw reactie.


Door Lex Schiebaan op 20 oktober 2014

Beste T.J.

Sunclass heb ik echt nog nooit van gehoord. Ze zeggen dat het 100% Duits is en verder kan ik er weinig over vinden dus daar kan ik ook niets over zeggen.

96 cells betekend dat er meer kleine 5 inch cellen gebruikt worden. Ook hier valt op zich niets over te zeggen. Meer cellen is meer solderingen en dus weerstand en kans op problemen. Aan de andere kant gebruiken de betere fabrikanten van hoogrendements cellen ook 5 inch.

Ik vind het wel vreemd dat er echt bijna niets over te vinden is. Zelfs niet in het Duits.

Succes!

Groeten,

Lex


Door T.J. op 16 oktober 2014

Beste Lex,
Ik heb 2 offertes voor panelen van Bisol en Sunclass-solar. Bisol is in eerdere berichten al besproken. Sunclass zijn Duiste panelen maar ik daar op het internet bijna niets vinden. Ken je deze panelen en wat vind je ervan. Dan zit er een verschil in de panelen qua cellen. De één heeft er 60 en de ander 96 per paneel. Heeft dit nog enige invloed?

Groet T.J.


Door Lex Schiebaan op 8 oktober 2014

Beste Raymond,

Ik vind power optimizers een betere oplossing dan micro omvormers. Minder elektronica op het dak wat toch vrij extreme omstandigheden zijn. Technisch is het gewoon moeilijk om van 30-40 volt gelijk spanning 230 volt wisselspanning te maken. Hiervoor zijn een stuk meer componenten nodig en elk component is kans op problemen. En micro omvormers hebben een rendement van max 96 %. Betekend 4% warmte in de micro omvormer wat zorgt voor technisch gezien kortere levensduur.

Voor beide technieken geldt dat ze zich nog niet hebben kunnen bewijzen want ze bestaan pas hooguit 5 jaar. En garanties van 25 jaar is natuurlijk mooi maar dat moeten ze ook maar bewijzen.

Maar LG is een top paneel en als je een goede installateur hebt die helemaal achter Enphase staat en het ook over ca. 15 jaar je dak op klimt om problemen te verhelpen dan is het natuurlijk een mooie combi.

Succes.

Groeten,

Lex


Door raymond werner op 8 oktober 2014

Beste Lex,

Ik zie je schrijven dat je geen fan bent van micro omvormers, ik ben vanplan 15 LG panelen te plaatsen met Ephase micro- omvormers, met het idee dat dit het maximale opbrengst oplevert (volgens de leverancier dan).

Kan je aangeven waarom je geen fan bent of zou het in mijn geval wel een idee zijn?

Dank nog voor je vorige antwoord (BISOL panelen) en hoor graag jouw mening over de micro omvormers.
Groeten Raymond


Door Lex Schiebaan op 6 oktober 2014

Beste Marita,

Ik ben over het algemeen geen fan van micro-omvormers zeker indien deze niet noodzakelijk zijn. Solar Frontier heeft geen eigen omvormers maar voert de omvormers van Steca met een eigen deksel. Dat is een prima omvormer maar wel beperkt met 1 string.

Het zijn 2 compleet verschillende producten die afhankelijk van de situatie toegevoegde waarde hebben. En er zijn natuurlijk legio andere opties.

Groeten,

Lex


Door marita op 6 oktober 2014

Hallo Lex,

Ik ben wel benieuwd naar de andere optie’s zoals jij zegt.
Je mag gerust voorstellen of suggestie’s doen.

Groeten,

Marita


Door marita op 5 oktober 2014

Hallo Lex,

Wat geeft jouw voorkeur , de microomvormers van de firma Ragiro of de firma solar frontier of heb jij geen ervaring met die firma`s.?



Door Marita Hofkens op 4 oktober 2014

Hallo Lex,

Ik heb keuze tussen 2 firma’s nl Ragiro en die werken met zonnepanelen met enphase micro inverter en 20 jaar garantie of de andere firma is solar frontier SF170-S die cadmium en loodvrij zijn en esthetisch mooier en een SF WR 3000 omvormer. en 10 jaar garantie of een meerprijs van 425 euro voor 20 jaar garantie? wat zou jij doen?


Door Monique op 24 september 2014

Hallo Lex,

Ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik heb twee offertes. Een met 10 zonnepanelen ban het merk trunsun en een omnik omvormer. Ik heb ook nog een andere offerte met tien Noorse REC panelen en een sma om vormer. Wel 3000 euro duurder als de eerste offerte. Ik maak mij toch een beetje zorgen over de kwaliteit en beste panelen. Wat zou je mij aanraden?


Door Lex Schiebaan op 4 oktober 2014

Hallo Monique,

Lastig kiezen is het he.

Het zijn ook wel 2 uiterste. Trunsun heb ik echt nog nooit van gehoord. Dat zijn meestal de goedkopere Chinese paneeltjes die ik niet op mijn dak zou durven leggen. Omnik ben ik ook niet zo’n fan van. REC en SMA zijn grotere en bekende merken. Maar 3000 euro verschil is wel erg veel op 10 paneeltjes. Normaliter zou het verschil 1000-1500 euro moeten zijn. 1 van de 2 zit dus niet goed.

Succes.

Groeten,

Lex


Door Raymond Werner op 23 september 2014

Hallo Lex,

Ten eerste mijn complimenten voor jouw website en reacties, heel helder.

Heb een vraagje, ik ben bezig met Bisol panelen, maar lees van jou dat ze wel goed zijn maar niet het beste.
Welke Europese panelen zijn op dit moment naar jouw idee het beste?

Of zeg je laat Europees sentiment los, Chinees is kwalitatief goed of zelfs beter?

Hoor het graag van je,
Groet Raymond Werner


Door Lex Schiebaan op 4 oktober 2014

Hallo Raymond,

Bisol was vroeger echt top maar om met de prijzen van de Chinezen te concurreren hebben ze toch wel aan kwaliteit ingeleverd vind ik. Heel veel top fabrikanten zijn er niet meer over maar Qcells, SolarWorld of SolarWatt (allen Duitsland) leveren toch een heel andere kwaliteit. En Chinees is niet altijd slecht maar zeker niet beter. Daar is de prijs ook naar.

Groeten,

Lex


Door Lex Schiebaan op 14 september 2014

Hallo Ronald,

Bij VEH moet alles zo goedkoop mogelijk. En zoals je weet is goedkoop nou meestal niet het beste.

Overigens wordt VEH goed betaald door de leveranciers. Dus een beperkt financieel belang zou ik het nou ook weer niet noemen.

Er zijn overigens ook nog veel slechtere panelen dan ZN shine maar ik zou ze toch niet op mijn dak leggen.

Groeten,

Lex


Door Ronald op 14 september 2014

Goedemiddag Lex,

Heb met veel belangstelling je reacties op alle vragen gelezen waarna ik zelf ook met een vraag ben komen te zitten.

Ik wil graag 18 panelen op mijn dak laten leggen en heb van Zonneplan een offerte ontvangen. Nu wil ik morgen een offerte opvragen bij Eigen Huis maar lees net dat jij geen fan bent van de door hen geleverde panelen nml Z’N shine !

Wat is daar de reden van ? Ik ging er vanuit dat de VEH een beperkt financieel belang heeft en haar leden het beste advies zou willen geven!

Vast bedankt voor je antwoord.

Groet Ronald


Door Lex Schiebaan op 12 september 2014

Beste Krystian,

Bedoel je Poly panelen (blauwe cel) met een zwart frame en zwarte backsheet (achterkant)?

In principe leveren deze panelen juist minder dan met een witte achtergrond en een zilveren lijst. Het verschil is +/- 5 Wp. Dit komt omdat de panelen beter gekoeld worden (zilver en wit nemen minder warmte op).

FullBlack panelen worden echter meestal uitgevoerd met Mono cellen (meer zwart). Deze cellen hebben over het algemeen wat meer vermogen dan poly cellen. Zie ook: http://zonneenergie.eu/mono-of-poly-kristallijn-zonnepanelen/

Is je antwoord zo beantwoord?

Groeten,

Lex


Door Krystian op 5 september 2014

Hoe komt het dat poly panelen die full black zijn beter presteren dan zilver


Door jaimie mussly op 15 augustus 2014

Beste Lex,

IK heb een vraag over de aansluiting van de panelen.
Heeft het zin om een meerprijs te bepalen om alle panelen parallel aan te sluiten.
blijkbaar heeft dit tot 10 procent meer rendement op.
De ene zegt dat het niet nodig is als uw panelen niet in de schaduw komen te liggen.
De andere zegt dan weer van wel.

Heb ook nog een tweede vraagje. Zijn zonnepanelen van bisol (europees merk) beter dan bijvoorbeeld een ET solar (chinees merk) paneel

Dank bij voorbaat, gr


Door Lex Schiebaan op 14 september 2014

Beste Jaimie,

Dat ligt geheel aan de situatie. Er zijn tegenwoordig veel verkopers die zeggen dat parallel altijd moet. Dit vind ik grote onzin. 10% meer rendement is leuk (als je het al haalt) maar hier staat meestal een meer investering tegenover van meer dan 10%. Netto levert het op korte termijn dus niet veel meer op.

Maar heb je last van schaduw, vogels of veel verschillende dakvlakken dan is het altijd de moeite waard.

Persoonlijk vind ik Bisol veel beter dan ET. Bisol is volledig geautomatiseerd en inderdaad productie in Slovenië (EU) wat weer lekkerder is met garantie. Toch is Bisol ook niet het beste wat er verkrijgbaar is maar het is een leuk paneel voor die prijs.

Groeten,

Lex


Door Lex Schiebaan op 6 juli 2014

Hallo Rick,

De omvormer zou goed kunnen. Ik ga meestal uit van 90% onder dimensioneren. En in dit geval is het 85%.

Groeten,

Lex


Door Rick op 25 juni 2014

Hallo lex, ik overweeg om 18 JA Solar JAM6-260BK op mijn dak te leggen met een goodwe 4000 ss omvormer. De prijs is goed en de kwaliteit ook, meen ik.
Is de omvormer voldoende voor de 4680 kw zonnepanelen of moet ik gaan denken aan een grotere omvormer?


Door Lex Schiebaan op 3 juni 2014

Hallo Dick,

De LG zonnepanelen zijn super mooie panelen. De techniek die er in zit kost nou eenmaal geld. Maar dat combineren met een Omnik omvormer is nou weer zonde. Geef dan iets meer geld uit en maak het kwalitatief compleet.

Kwaliteit heeft nou eenmaal zijn prijs. Maar meer vermogen en vooral meer opbrengst. Ik schrijf komende maanden veel artikelen over kwaliteit waaronder gisteren een artikel over garantie: http://zonneenergie.eu/garantie-zonnepanelen-en-omvormer/

Kijk eens met de marketing garantie gedachte in het achterhoofd naar de offertes.

Succes met uw keuze.

Groeten,

Lex


Door dick op 2 juni 2014

ha Lex,
het bedrijf dat bij mij offerte heeft uitgebracht met de LG monox neon schermen, doet dit in combinatie met de omnik 4.0 omvormer. Eerder in je blog las ik dat je niet weg bent van omnik. Wat is daarvan de reden?
Verder is het prijsverschil van deze installatie met een installatie met znshine zxm6/60 cells schermen (met een Growatt 4000tl omvormer) wel erg groot, zo’n 20%. Is het die meerprijs waard?
gr. dick


Door Leonie op 27 mei 2014

Dag Lex,

Dank voor de zeer overzichtelijke website. Ik zie nu weer bomen in het bos.
Afgelopen maanden ca. 7 offertes ontvangen. Veel Chinese panelen met regelmatig de Omniksol omvormer waar ik veel kritische geluiden over hoor.
Ik heb 2 offertes over waaruit ik een keuze wil maken
20 Axsun (AX-P60 255) panelen met Kostal Piko 5,5 omvormer en 20 Bisol (260 mono black) panelen met SMA 4000. Eerstgenoemde is ca. 1000 euro duurder. Rechtvaardigt dit het kwaliteitsverschil en het rendement?
Ik neig naar de Bisol panelen. Heb jij een tip voor mij?

Groet,
Leonie


Door Lex Schiebaan op 3 juni 2014

Hallo Leonie,

Leuk en goed om te horen.

Beide offertes klinken in ieder geval goed. De SMA vind ik wel erg onder gedimensioneerd maar dat kan afhankelijk van de situatie.

Wat betreft kwaliteit ligt het dicht bij elkaar. Axsun is iets beter en duurder (7.5%) De Kostal past m.i.wel beter bij de 20 panelen en heeft 3 MPP trackers wat ook weer een voordeel kan zijn. Bisol met bijvoorbeeld een SMA Tripower 5000 zou richting de prijs van de andere offerte komen.

Mijn tip is: Kijk naar het bedrijf die het levert. Waarom kiezen ze ergens voor en wat is je gevoel.

Succes!

Groeten,

Lex


Door Doeke op 14 mei 2014

Dag Lex,

Wij zijn bezig met zonnepanelen
Nu hebben we twee offertes beide vergelijkbaar op basis van prijs.
Een met Caneda solar met Power one omvormers met 6 kwadraat bekabeling van panelen naar omvormer
en Amerisola panelen met Delta omvormers met 4kwadraat bekabeling van panelen naar omvormer
Afstand van verste panelen omvormer 70 meter.
Heb je twijfels/bedenkingen en of voorkeur?


Door Richard op 12 mei 2014

Ik zou bij voorkeur op 1 omvormer 8 panelen willen aansluiten, 3 daarvan gelegen boven de dakkapel, 3 daarvan eronder en 2 stuks op de uitbouw, een verdieping lager (zelfde hoek). Is het een probleem om de string zo lang te maken?Die 300wp panelen van LG klinken overigens wel erg goed en zou ik goed kunnen gebruiken ivm het relatief kleine dakoppervlak?

Het zou nog mooier zijn als ik er nog 2 of 3 panelen op mijn schuur, ook aan zou kunnen hangen. De schuur staat echter ongeveer 10 meter verder dan de uitbouw. Is dat realiseerbaar of is dat vragen om problemen?


Door Jos Engelbertink op 8 mei 2014

Dag Lex,
ik ga gebruik maken van LG MonoX NeoN300Wp pv op mijn zonnige dak.
op mijn schaduwdak maak ik gebruik van Solar Frontier.
welke omvormer past het beste bij de LG pv?
kun je mijn keus billijken?


Door Lex Schiebaan op 9 mei 2014

Hallo Jos,

Klinkt goed! De LG zijn mooie panelen. En de Solar Frontiers voor deze toepassing lijken me ook prima.

In principe kunnen alle omvormers met de LG overweg.

Groeten,

Lex


Door Dinie van der Steen op 7 mei 2014

Beste Lex
Ik heb 2 offertes binnen voor 42 zonnepanelen en omvormer
Merk” Recom RCM-250-6MB-BB. omvormer: GoodWe 1x GW10K-DT
Merk: Suntech 255S-20/Wdb All Black. omvormer: SAJ Solar Suntrio-TL10K
Welke beveelt U mij aan?
De zonnepanelen liggen op ca 30 meter van de hoofdmeterkast en ca 5 meter van een tussenverdeelkast.
Ik kan de omvormer dicht bij de zonnepanelen hangen in de schuur of dicht bij de hoofdmeterkast in de kelder.
Wat beveelt U mij aan en welke kabels adviseert U dan?


Door Lex Schiebaan op 7 mei 2014

Beste Dinie,

Voor uw situatie zie de vragen hierboven. Het is afhankelijk van de situatie en persoonlijk. Dus daar kan ik weinig over zeggen.

De locatie van de omvormer is afhankelijk van de bekabeling. De kabels kan u berekenen met de gratis Tools: http://zonneenergie.eu/zonne-energie-tools/

Succes!

Groeten,

Lex


Door Jaap de Boer op 29 april 2014

Beste Lex,

We hebben drie offertes liggen met allemaal verschillende panelen. Het gaat om ZN-Shine 250 Wp van Znshinesolar, Simax monocr. 250Wp black en Ulica monocr. 260W black.
Kun jij zeggen welke de beste prijs/kwaliteitsverhouding heeft of is er misschien een onafhankelijke vergelijkings-site daarvoor?

Alvast bedankt voor je advies,
Jaap


Door Lex Schiebaan op 7 mei 2014

Beste Jaap,

Zijn allemaal beetje vergelijkbaar Chinese merken. Persoonlijk zou ik ze niet op mijn dak leggen.

Vergelijkingssite komt eraan. Binnenkort online.

Groeten,

Lex


Door Ronald Pleij op 9 juli 2014

Hoi Lex, is de vergelijkingssite al online?
Ik hoor graag van je!
Alvast uiteraard metbde hartelijke dank en vr. groet
Ronald Pleij, Alphen aan den Rijn


Door Lex Schiebaan op 7 augustus 2014

Hallo Ronald,

Beetje tijd tekort. Het is hoogzeisoen in zonnepanelen land dus ik sta voornamelijk op het dak.

In september weer tijd om dit soort dingen te maken.

Groeten,

Lex


Door Lex Schiebaan op 28 april 2014

Beste Hetty,

Bedankt voor de complimenten.

Ik weet veel over prijs en kwaliteit maar natuurlijk niet voor jullie situatie. Hoe en wat ligt natuurlijk aan jullie voorkeur, wie het levert en wat de prijs is die jullie zouden betalen.

Succes met jullie keuze.

Groeten,

Lex Schiebaan


Door Hetty Wemekamp op 23 april 2014

Dag Lex, wat een geweldige website met goed info.
Wij hebben een offerte voor 10 ja solar jam 6 bk zonnepanelen 60/245-265 en een sunnyboy Tl omvormer. Weet jij iets over prijs en kwaliteit?
Vriendelijke groeten Hetty


Door Lex Schiebaan op 18 april 2014

Beste Klaas,

Zie bovenstaand antwoord. U zou echt zelf moeten kiezen want dat is niet zo maar op afstand te zeggen.

BonSolar? Nooit van gehoord. Omnik ben ik persoonlijk geen fan van. Astro en BYD zijn een beetje vergelijkbaar.

Groeten,

Lex Schiebaan


Door Klaas op 16 april 2014

Lex,

ik kan op mijn woning 11 panelen in landscape kwijt. Heb 3 offertes liggen met 3 verschillende panelen met omvormers.
BonSolar/Omnik 3.0, Astronergy/SMA2500 en BYD/SMA2500 heb wat spitwerk gedaan maar is niet duidelijk naar voren gekomen welk paneel ik nu zal kiezen. Heb jij misschien een advies.
Dak ligt op wzw zonzijde


Door David op 6 april 2014

Op uw website kan ik niks over Gallium vinden.
Ik twijfel nl. tussen de ZN Shine 260 zwart Gallium en de Trina solar Honey 270 Wp.
Mijn verbruik is 5000 Kwh per jaar en er kunnen 9 PV op mijn dak met ligging Zuidwesten en 45 graden helling (zonder schaduw).
Wat is uw advies?


Door Lex Schiebaan op 18 april 2014

Beste David,

Het Gallium wordt gebruikt in plaats van boron. Dit zijn stoffen om de cellen te behandelen zodat deze positief of negatief geladen is. Ofwel zodat er elektronen kunnen gaan lopen in de cel. Binnenkort schrijf ik een uitgebreid artikel over hoe zonnecellen gemaakt worden.

Waarschijnlijk zal je er in de praktijk weinig van merken omdat het wordt toegepast om een hoger vermogen te maken. Er wordt meer rendement uit de cel gehaald. Zo koop je ze.

Ik kan niet voor je kiezen. Dit zou je toch echt zelf moeten doen. Naast de producten is namelijk ook belangrijk wie de leverancier is. Hoe de situatie is en wat de configuratie wordt.

Succes.

Groeten,

Lex Schiebaan


Door Lex Schiebaan op 24 maart 2014

Beste Henk,

Schuco is met name bekend van de kozijnen e.d. en maken al lange tijd ook zonnepanelen. Ze zijn niet groots vertegenwoordigd in Nederland.

De 350 Wp zonnepanelen zijn grotere versies van 2 meter bij 1 meter in plaats van 1,65 meter bij 1 meter.

Succes.

Groeten,

Lex


Door Henk op 16 maart 2014

Lex, krijg vandaag net een aanbieding met Schüco panelen binnen, zijn deze bekend.
Het gaat hier om de 265 panelen.
Let op bij zoeken umlaut gebruiken op de ü.
Ze maken ook hele zware panelen meer dan 350 watt.
Graag hoor ik van jou of iemand die ze kent.

grt. Henk


Door Lex Schiebaan op 12 maart 2014

Beste Jan,

Een Tracker met zonnepanelen is soms een mooie oplossing. Het levert meer op maar kost ook meer. Dus het ligt een beetje aan de situatie.

Ik heb u een prive mailtje gestuurd voor een leverancier van de tracker.

Groeten,

Lex


Door jan op 9 maart 2014

ik zit aan een sollar tracker te denken.
wat vind jij daar van en waar zijn die het best te koop ?
en dan het liefst met een systeem van 3500 kWu per jaar.


Door Lex Schiebaan op 25 februari 2014

Beste Tony,

Ik heb nog nooit van Belga Solar. Ik heb even snel gekeken maar dit lijken mij zogenaamde White Label zonnepanelen. De fabriek uit Taiwan plakt er een labeltje op en dan heb je zulke zonnepanelen. Niet verkeerd maar wel gevoelig voor garanties. Hoe groot zijn ze en waar moet je zijn in geval van problemen en de Belgische tak bestaat niet meer.

6 Diodes is eerder uitzonderlijk dan 3. Vrijwel alle zonnepanelen hebben 3 bypass diodes. Dit heeft te maken met de opbouw van het paneel. Wat het effect is durf ik niet te zeggen maar ik vermoed dat het minimaal is.

Zeker met micro-omvormers zou ik me daar niet zo druk om maken. Deze zorgen al voor de maximale opbrengst per paneel. En als een paneel vervuild is kan het zijn dat een bypass diode niets doet maar dat de micro inverter toch zorgt voor ene maximale opbrengst.

Zoals gezegd ken ik Belga Solar niet en Bisol is een bekende naam. Overigens is schaduw voor 10 uur en na 17 uur geen groot probleem. Dan is de buit toch al binnen en alles extra is natuurlijk mooi maar dat zal geen groot effect hebben op de jaaropbrengst.

Succes.

Groeten,

Lex


Door Tony Voorspoels op 23 februari 2014

Beste Lex,

Ik ga zonnepalen laten plaatsen op een zuidgericht dak, met 30° hellingshoek. Er zouden 39 panelen van 260Wp worden geïnstalleerd ( in portrait)
Gezien ik wisselende schaduw heb door aanwezigheid van bomen ( in de winter en voor 10 uur en na 17 uur tijdens de andere maanden) heb ik enkel de offerten weerhouden die aanbieden met de microomvormers ENPHASE.
Sta nu voor de keuze, met ongeveer gelijke offerteprijs, een aanbieding met Bisol panelen (BISOL BMO 260 Full Black) en een aanbieding met Belga Solar panelen (BELGA SOLAR GC 230M), en dit telkens met ENPHASE microomvormers.
Ik heb indruk dat volgens de gevonden specificaties de Bisol iets minder temperatuurgevoelig is (zie FF factor, NOCT, etc), daartegenover zie ik bij Belga Solar 6 dioden en bij Bisol slechts 3! ( is een groter aantal dioden niet beter voor mijn wisselende schaduwproblematiek van oost naar west ’s morgens en van west naar oost ’s avonds?)
Welk is volgens u van de 2 type’s voor mijn omgevingssituatie en gezien de gelijke offerteprijs de beste keuze ivm rendement en levensduur?

Dank bij voorbaat,

Tony


Door Lex Schiebaan op 16 februari 2014

Beste Jan,

Ik zie het inderdaad. Wel grappig. TUV is een beetje een marktstandaard geworden. TUV is echter slechts een testinstituut die de IEC normen test. Dit kan en mag elk officieel test instituut doen. Bisol heeft ze wel getest maar zegt niet welk instituut dit doet.

Bisol behoorde altijd bij de meest gerenommeerde merken in de markt. U mag er dan ook vanuit gaan dat het met de benodigde testen van het product wel goed zit.

Groeten,

Lex


Door Roland op 23 januari 2015

Dit is absoluut juist. Bisol heeft een sterke marketing maar is een klein bedrijf
uit Slowenie! De fabriek wordt niet extern gecontroleerd. Het merk wordt voor goedkope prijzen aangeboden en zit meer aan de onderkant van de markt. Ik vraag me af waar het idee vandaan komt dat bedrijfje uit Slowenie tot de meest gerenommeerde merken in de markt behoort?
Dit is absoluut onjuist!


Door Jan van den Berg op 13 februari 2014

Ik heb een offerte ontvangen voor Bisol zonnepanelen. Op de bijbehorende datasheet staat niet dat de door TüV getest zijn, maar wel dat ze gecertificeerd zijn IEC 61215 Ed.2 en IEC 61730 Ed.1 (naast nog andere certificaten, waaronder het AIT uit Oostenrijk). Biedt dat voldoende zekerheid?
Bij voorbaat dank.


Door Lex Schiebaan op 2 februari 2014

Beste Richard,

Op zich kan het natuurlijk maar alles is afhankelijk van de situatie dus of het kan en hoeveel zonnepanelen erop kunnen kan ik zo niet zeggen.

Het lijkt mij verstandig dit aan te geven bij het aanschaffen van de dakkapel. De zonnepanelen met constructie en ballast wegen natuurlijk wel wat dus hier moet het tegen kunnen. Let ook op de juiste randafstanden van het montagesysteem.

Succes.

Groeten,

Lex


Door richard op 26 januari 2014

Nieuwsgierig het artikel gelezen. Ik hoopte wat merken enz. tegen te komen.

Ik heb een verticale gevel op het zuidoosten en een 25° dak op het noordwesten. Omdat ik een 4 meter brede dakkapel laat plaatsen hoop ik enkele panelen te kunnen plaatsen. 3 of 4, meer niet. Is dat ook zo?

Moet ik bij de dakkapel offertes nog ergens rekening mee te houden wat handig is als ik ze aanschaf?

Bedankt alvast!


Door immy beijer op 17 januari 2014

Hallo Lex,

Ik wil graag zonnepanelen in mijn tuin. Ze dienen 8000 kw per jaar te leveren. Wat raad je me aan. Tussen de bomen zie ik het bos niet meer.

Immy


Door Lex Schiebaan op 16 juni 2013

Beste A.M. Beckers,

Zowel Spanje en Italië liggen aardig vol met zonnepanelen hoor. Wel zijn dit vaak grote parken die je niet echt ziet maar ze liggen er zeker.

De meeste zonnepanelen kunnen zonder problemen tegen de hoge temperaturen. Daar zijn ze tenslotte voor gemaakt. En natuurlijk zijn je juist geschikt voor landen waar de zon veel schijnt.

Groeten,

Lex


Door l. tromp op 23 september 2015

Zonnepanelen zijn niet gemaakt voor warmte maar voor licht. Ze zijn er hoogstens op gemaakt(kunnen ertegen)
vr,gr. l. tromp


Door A.M. Beckers op 14 juni 2013

L.S.,

Ik heb op mijn huis in België 18 zonnepanelen van 250 WP.
iK OVERWEEG OOK in Spanje (Alicante)zonnepanelen te plaatsen alhoewel je die daar, evenals in Turkije, eigenlijk niet ziet alhoewel de zon daar heel veel en fel schijnt. Nu heb ik gehoord dat zonnepanelen uit een paar lagen bestaat en dat deze lagen met name de onderste laag niet goed bestendig zijn/is tegen extreme hitte en daardoor de opbrengst drastisch terug zou lopen. Dit is misschien de reden dat men in warme landen praktisch geen zonnepanelen ziet. Is een en ander juist at de panelen niet geschikt zijn voor warme landen met veel zonnenschijn?
Ik ben benieuwd naar het antwoord


Door Leo van Bale op 26 december 2014

Goedendag, ik lees alle reacties wel maar snap er nog weinig van.
Vorige week wist ik er nog helemaal niks vanaf, maar heb een offerte gekregen.
Nu lees ik wel vaak dat chineese zonnepanelen niet goed zijn.
In mijn offerte staat 14 x Trina solar 260 Wp all black (3640 Wp)
Zeversolar TL3000 omvormer
Nu is mijn vraag, is dit rommel of valt het wel mee.

Met vriendelijke groet Leo


Door Ton van der heijden op 11 januari 2016

Dag Lex,
Ik woon in Frankrijk, weet bijna niets van zonnepanelen maar wil ze wel aanschaffen. Heb een offerte binnen voor 10.000 euro (Veel meer offertes zal ik niet krijgen. In de Morvan wonen niet veel mensen en dus is er voor de installatie niet veel ondernemers beschikbaar).
Die offerte behelst : 12 panelen Solarworld (Sunmodule plus SW 250-275 mono black met TÜV of VDE certificaat); 100 m uni polaire kabel 4 mm2, schakelaars voor het beveiligen van het systeem (bliksem, spanningspieken, verdelers), spanning omvormer ( Power One PVI-3.0/3.6-TL-OUTD). De installateur verzorgt alle administratieve rompslomp en installeert de hele boel. Vraag : Zijn de geleverde spullen van een goede kwaliteit en is de prijs een beetje redelijk ?
Bedankt alvast voor de reactie.

Ton


Door Lex Schiebaan op 11 januari 2016

Hallo Ton,

Producten zijn van goede kwaliteit. De prijs is erg hoog vergeleken met Nederland. Daarbij moet ik wel zeggen dat de prijzen in Nederland extreem laag liggen (te laag). En het klinkt wel als iets speciaals met een kabel van 100m, bliksem beveiliging en administratieve rompslomp.

In ieder geval wel meer zon en lekker wijn bij jullie!

Groeten, Lex


Door H. Slot op 26 januari 2016

Ik vind dat een hoog bedrag. Ik heb zelf 14 panelen voor zo’n € 5100,- en deze bevallen mij zeer goed.

  |  Nieuwere reacties →

Plaats een reactie




This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.