Echte garantie of marketing garantie?
Waarom geeft KIA 7 jaar garantie en Rolls Royce 2 jaar. Is een KIA echt beter of hebben ze het nodig om de auto te kunnen verkopen? Deze vorm van marketinggarantie zie je veel in zonne-energieland. Voor je het weet heb je 10 – 12 of wel 25 jaar garantie. Maar wat houdt die garantie in?
Op micro-omvormers wordt bijvoorbeeld 25 jaar garantie gegeven. Spreek met een specialist op het gebied en hij zal je vertellen dat elektronica nooit 25 jaar mee gaat zonder problemen. En dan heb je garantie maar op wat. Een nieuwe micro-omvormer? Waar moet je die halen? Misschien moet je wel eerste de oude opsturen.
En ligt die micro-omvormer nou net onder dat ene zonnepaneel waar je moeilijk bij kan dan heb je een probleem. Dat is het probleem voor de installateur. Klopt maar die geeft meestal 1 tot 5 jaar garantie op de installatie. Na die termijn zal hij de kosten in rekening moeten brengen en dat kan snel in de honderden euro’s lopen.
Op zonnepanelen wordt meestal 10-12 jaar productgarantie gegeven. Dit is een redelijke termijn en geldt als standaard in de markt. Voor een optimale dekking van de garantie heb je een goede dekking nodig van een solide bedrijf. En dan heb je nog de vermogensgarantie van 25 jaar. Dat is de garantie op het zonnepaneel dat hij na 25 jaar nog minimaal 80% van het beginvermogen geeft. Dit heeft te maken met de natuurlijke degressie van het zonnepaneel. Door veroudering gaat deze elk jaar iets minder presteren. Een zonnepaneel van 250Wp moet na 25 jaar nog 200Wp aan vermogen hebben.
Perfect, 25 jaar, maar heb je wel eens naar de garantie gekeken? Zo staat er bijvoorbeeld in dat de garantie in houdt dat het paneel getest moet worden door een erkend instituut in Duitsland. Het paneel moet daar in eerste instantie op eigen kosten heen gebracht worden. Vervolgens wordt de test gedaan wat minimaal 500 euro kost. In de garantie staat dat de verliezende partij alle kosten betaald. Je loopt daarbij het risico enkele honderden euro’s kwijt te zijn en zeker van je resultaat ben je niet.
Maar stel je wint. Dan valt je echt in de prijzen. Want dan is de fabrikant verplicht jou het percentage van de looptijd van wat het paneel dan waard is te vergoeden. Stel je hebt vandaag voor 4.800 euro 12 zonnepanalen gekocht. De helft is de omvormer, montagesysteem en de installatie. Het zonnepaneel kost dan 200 euro per zonnepaneel. Na 12,5 jaar gaat deze kapot. Op dat moment kost een zonnepaneel nog 100 euro. De fabrikant zal hier 12,5 jaar / 25 jaar garantietermijn dus 50% van vergoeden. 50 euro per paneel!
Er is ook nog marketing-marketing garantie. Dat is verzekerde garantie. Hierbij is de garantie herverzekerd door een grote verzekeraar. Heel goed zou je zeggen maar de praktijk is (vaak) anders. Het is namelijk een verzekering en voor een verzekering moet een polis betaald worden. Wordt er geen polis betaald dan houdt de verzekering op. En dat gebeurt er nou net als er een bedrijf failliet gaat. Daarnaast zijn de polissen in deze verzekeringen zeer beperkt. Zo heeft een top 10 fabrikant (en zeker niet de slechte) een herverzekering van maximaal 15 miljoen euro. Best veel maar niet op een omzet van 1 miljard. En daar komt nog bij dat indien er problemen optreden met zonnepanelen dit vaak in grote batches gebeurt. Dan is de 15 miljoen snel verdeelt.
Laat je dus niet gek maken door marketing garanties. Een garantie is een vorm van verzekering. Er moet een bedrag apart gezet worden voor het nakomen van de garantie. Een solide bedrijf houdt hier rekening mee en daar kan je dus vanuit gaan dat de garantie ook nagekomen wordt. Lijkt een garantie te mooi om waar te zijn? Dan is dit meestal ook te mooi om waar te zijn.
Reacties en tips over marketing (nep) garanties zijn welkom. Hieronder kan u eenvoudig reageren.