Innovatie: LCR-busbars zorgen voor meer rendement
05 december 2015 
1 min. leestijd

Innovatie: LCR-busbars zorgen voor meer rendement

Om het rendement van zonnepanelen omhoog te krijgen worden steeds kleine stapjes gezet. De één nog ingewikkelder dan de andere, zoals je in meer blogs over innovatie zal lezen. Er zijn uitzonderingen, want soms is het gewoon heel simpel en doeltreffend.

Als je een zonnecel maakt, wil je dat er zo veel mogelijk zonne-energie op de zonnecel komt. Er is alleen één nadeel: er lopen busbars (smalle metalen baantjes) over de zonnecel. Deze weerkaatsen het zonlicht en zorgen voor minder opbrengst, maar zijn (in de meeste gevallen) nodig om de energie te transporteren van cel naar cel zodat de energie uiteindelijk in de omvormer terecht komt. Zonder busbars geen elektriciteit.

Zonnecel

Licht vangen

Je zou zeggen: dat is nou eenmaal zo, jammer. Toch zijn er een paar slimme koppen van een busbarfabrikant (Ulbrich) geweest die dachten: dat moet anders kunnen. De oplossing is eigenlijk simpeler dan je zou denken. Ze kunnen de busbar niet transparant maken, maar waar ze wel voor kunnen zorgen is dat de energie binnen het zonnepaneel blijft. Dat werkt als volgt:

  • In de busbars komt een kartel reliëf. Ze zijn niet meer glad en spiegelend.
  • De kartels zorgen dat het licht onder 30 graden terug kaatst
  • Het glas van  het zonnepaneel heeft een brekingsindex. Onder een scherpe hoek werkt het glas als een spiegel.
  • Het licht weerkaatst op het glas en komt zo op het gedeelte van de zonnecel waar geen busbar is.
  • Het licht is toch gevangen en het zonnepaneel geeft meer rendement.

Deze busbar techniek heet Light-CapturingRibbon (LCR). Op het plaatje van de fabrikant ziet het er zo uit:

Licht-vangende-busbars

Meer opbrengst

Dit soort simpele innovaties zorgen ook voor steeds meer opbrengst van je zonnepanelen. Volgens de fabrikant kan het tot 4% meer opbrengst geven. Bij een gemiddeld zonnepaneel is dat 10 Wattpiek extra!

Nog meer opbrengst

Om nog meer energie uit zonnecellen te halen zou eigenlijk de hele bovenkant van de zonnecel voorzien moeten zijn van een geleider. Dat kan natuurlijk niet, omdat er dan geen zonlicht op komt. Het is zoeken naar de balans tussen geleiding en vangcapaciteit. Voor de beste geleiding worden dus zoveel mogelijk en zo breed mogelijke busbars geplaatst. Voor de vangcapaciteit van het licht moeten er helemaal geen busbars op de cellen komen.

De LCR-techniek maakt het mogelijk dat er meer busbars op de cel komen, waar het rendement nog meer stijgt. De volgende innovatieblog gaat dan ook over meer busbars dan de standaard drie.

Zie ook het filmpje over LCR:

Over de schrijver
Reactie plaatsen