Van de week heb ik echt met verbazing de documentaire “Who killed the electric car” gekeken. Een prachtig verhaal over hoe er meer dan 10 jaar geleden al elektrische auto’s van General Motors rondreden. De EV1. En hoe de gebruikers van deze auto’s zo tevreden waren maar dat GM het toch nodig vond de auto’s zo goed als nieuw in de shredder te stoppen. Natuurlijk heel opmerkelijk. Waarom ontwikkeld GM een elektrische auto, leased deze aan zeer enthousiaste gebruikers en neemt ze vervolgens weer terug om te vernietigen? En waarom sluit GM de fabriek van de EV1 in dezelfde maand dat ze Hummer kopen.
Het zijn allemaal vragen die deels beantwoord worden in deze documentaire. Helemaal duidelijk wordt het niet want het is zo onlogisch dat het voor bijna niemand duidelijk kan zijn.
Maar nu staan we aan de vooravond van de doorbraak van de elektrische auto. De hybride Toyota Prius rijdt al een tijdje rond. De eerste supersnelle sportauto’s zoals de Tesla roadster en de Lotus Elise rijden ook in Nederland rond. En met de (van origine Ford) Think! zijn ook de instapmodelletjes al betaalbaar. Maar dat is nog niets vergeleken met 2010. Dan komen de eerste echt betaalbare auto’s op de markt die 1. wegenbelasting vrij zijn, 2. BPM vrij zijn, 3. in de 10% bijtelling vallen en 4. in energie verbruik 15 procent kosten van de huidige fossiele brandstoffen. Je hoeft niet heel goed kunnen rekenen om te weten dat dit financieel zeer interessant wordt.
Nu is natuurlijk de vraag of de revolutie van de huidige fabrikanten komt of vanuit een andere hoek. Zoals we allemaal hebben kunnen zien gaat het niet zo goed met de auto industrie en worden vrijwel alle bedrijven in het leven gehouden door de overheden (of zal Berlusconi geen aandelen Fiat hebben?). Mijn verwachting is dan ook dat de gerenommeerde merken zeker met prima tussenoplossingen(hybride) komen maar dat de echte revolutie komt vanuit andere industrieën. Zo rijden er in Nederland al bussen rond waarin de motor in het wiel zit. Voordeel hiervan is dat er veel minder draaiende delen(dus slijtage) zijn, er minder overbrengings verlies is en er meer ruimte is op plekken waar men dat wil. Zie bijvoorbeeld dit artikel http://www.carros.nl/autonieuws/elektrische-wielen-van-michelin/ .
Persoonlijk denk ik dat de echte revolutie over een aantal jaar komt van bijvoorbeeld Apple. Wat zou het fantastisch zijn als zo’n bedrijf een auto kan ontwikkelen wat ontworpen is op gebruiksgemak, compleet geïntegreerd met internet, TomTom(ze gaan waarschijnlijk al wat aandelen kopen), en natuurlijk al hightech dingetjes van de toekomst. Zonder alle vooroordelen die de huidige autobedrijven hebben. Hoe kan je een elektrische auto ontwerpen die helemaal perfect is ontwikkeld als iedereen in die branche is opgeleid in het fossiele brandstof tijdperk.
Bekijk de documentaire op: http://documentaryheaven.com/who-killed-the-electric-car/ (Website is niet door Fritts gecontroleerd)
Martin
op 15 Sep 2012Lex Schiebaan
op 16 Sep 2012Truus Fleuren
op 24 Dec 2014Lex Schiebaan
op 27 Dec 2014Frits
op 05 Feb 2016Lex Schiebaan
op 05 Feb 2016