Tesla Solar Roof - zonnedakpannen van Tesla
31 oktober 2016 
8 min. leestijd

Tesla Solar Roof - zonnedakpannen van Tesla

Wow! Tesla en SolarCity hebben de Tesla Solar Roof gepresenteerd. Een compleet daksysteem van zonnepanelen in dakpannen! Dat lijkt de oplossing, maar gaat heel Nederland aan de zonnedakpannen? En gaat Tesla de Nederlandse markt veroveren? De zonnedakpannen van Tesla zijn erg mooi om te zien. Tesla bewijst maar weer: Zonnepanelen zijn niet lelijk, ze zijn fantastisch! Of zoals Elon Musk het zegt: “Je huis ziet er juist beter uit”.

Hoe werkt de Tesla Solar Roof?

De basis van de Tesla Solar Roof is de zonnedakpan. Huidige standaard zonnepanelen zijn grote platen die mensen soms niet mooi kunnen vinden. Door de grote platen als het ware op te knippen in kleine platen, worden een soort van dakpannen gecreëerd.

Maar het maken van kleine zonnepaneeltjes is nog niet alles. Tesla heeft ook nog eens verschillende structuren gemaakt. Hieronder staan de verschillende types die gemaakt gaan worden.

Tesla Solar Roof zonnedakpannen

Bron: www.tesla.com/solar

Wat natuurlijk gelijkt opvalt is dat de meeste “dakpannen” nog niet echt lijken op de Hollandse dakpannen. Alleen de ‘Tuscan Glass Tile’ komt een beetje in de buurt. De andere daken worden vooral in Amerika gebruikt en lijken het meeste op leisteen.

Special effect

Wat de dakpannen echt speciaal maakt is het effect. Vanaf de straatkant lijkt het bijvoorbeeld een dakpan van steen of terracotta. Maar als de dakpan er echt zo zou uitzien zou dat niet goed zijn voor de zonne-energie. Daarom gebruikt Tesla een speciale folie. Deze geeft onder een bepaalde hoek het visuele effect van het materiaal dat wij verwachten. Echter, als je er loodrecht op kijkt (zoals de zon doet) kijk je er doorheen en zie je de zonnecellen goed zitten.

Tesla Solar Roof Effect

Bron: www.tesla.com/solar

Tesla Solar Roof Prijs

Wat de Tesla Solar Roof gaat kosten is nog even afwachten. Er zijn nog geen prijzen bekend gemaakt. Maar we kunnen wel een schatting maken op basis van wat nu bekend is. Op de website van Tesla staat een interessant stukje tekst over de prijs:

Affordable: Lower cost than a traditional roof when combined with projected utility bill savings.

Het begint met:

Betaalbaar: Het kost minder dan een traditioneel dak.

Tot zo ver klinkt het fantastisch. Maar dan komt het: het kost minder als je de besparing op de energierekening meeneemt.

Hmmmm. Aha! De besparing meenemen. Ok, daar willen ze dus eigenlijk mee zeggen dat de Tesla Solar Roof minder kost in een bepaalde tijd dan een standaard dak. Laten we eens naar een verzonnen rekenvoorbeeld kijken:

Fictief rekenvoorbeeld:

Een normaal dak kost 20.000 euro. Dit is een investering die niks oplevert (behalve een warm en droog huis). Een normaal dak gaat minimaal 25 jaar mee. Daarnaast betaal je per jaar 1.000 euro aan elektriciteitskosten. In 25 jaar tijd ben je 45.000 euro verder (inflatie e.d. niet meegenomen, het is een simpele rekensom).

Een Tesla Power Roof kost 40.000 euro (aanname). Dit is inclusief alle kosten voor een normaal dak plus de extra kosten voor de zonnedakpannen en aansluiting op het net. Ook met dit dak zit je 25 jaar lekker droog, maar wek je ook nog eens je eigen energie op. Dit levert per jaar 1.000 euro op, omdat je al je elektriciteit zelf opwekt. De totale kosten over 25 jaar zijn dan 40.000 euro.

Met deze aannames kost een Tesla Power Roof inderdaad minder dan een traditioneel dak. En wek je ook nog eens je eigen schone energie op. Fantastisch toch.

Wat kosten de Tesla Solar Roof materialen?

Op basis van wat we nu weten (helaas nog niet zoveel) kunnen we ook een schatting doen van de kostprijs van het product. Een zonnepaneel kost vandaag de dag zo’n 225 euro. Ik heb het dan over een hoog efficiënt zonnepaneel van een goede kwaliteit. In dit zonnepaneel zitten 60 zonnecellen. De meeste Tesla Solar Roof dakpannen gebruiken slechts 1 zonnecel. Per zonnecel zou dit dan 3,75 euro kosten. Helaas werk het in de praktijk anders. Een zonnepaneel is heel wat goedkoper om te produceren dan een zonnedakpan. Een aantal punten die een zonnedakpan duurder maken:

  • Textuur. De kleur en structuur die op zonnedakpannen aangebracht wordt moet goed bestand zijn tegen vele jaren buitenlucht. Dit maakt deze materialen kostbaar.
  • Kleinere producten. Meer handelingen bij kleine producten. Denk hierbij ook aan verpakking e.d.
  • Meer materiaal. Er is relatief meer materiaal nodig voor 1 cel. Dit kan oplopen tot wel 2 keer zoveel glas.
  • Geen machines beschikbaar. Op dit moment zijn er geen machines die deze producten op grote schaal kunnen produceren. Deze machines kunnen wel ontwikkeld worden, maar de ontwikkelkosten zullen worden verrekend in de kostprijs.
  • Connectie en/of bekabeling. Alle zonnedakpannen moeten aan elkaar gekoppeld worden. Dit kan op vele verschillende manieren, maar aangezien de connectie 100% zeker moet zijn, wordt dat een dure verbinding.

De ervaring leert dat dit soort producten, die overigens al jaren op de markt zijn, minimaal 2 keer zo duur zijn. Met de gegevens die nu bekend zijn over Tesla Solar Roof, zal ik eerder gokken op 3 tot 5 keer zo duur als standaard hoog efficiency zonnepanelen. Een zonnedakpan van Tesla zou volgens deze redenering tussen de 10 en 20 euro gaan kosten. En dan praten we over een kleine dakpan van circa 20 bij 16 centimeter. Per vierkante meter komt dat neer op 300-600 euro.

Ik had het al bedacht 😉

Ik ben sinds 2006 helemaal gek van zonne-energie en altijd gefascineerd geweest van de zonnedakpan. Zo heb ik het allereerste dak met echte zonnedakpannen van Nederland geplaatst. Zie de foto van mij hieronder.

HPIM4609

Maar ik was nog niet overtuigd van het product. Het was/is te duur om te maken en mijn ervaring is dat als het te duur is verkoopt het niet of nauwelijks. Ik had dus een idee hoe je dit wel veel goedkoper kon maken, namelijk met bestaande materialen, bestaande productiemethoden en een andere manier van samenstellen. Ik noemde het destijds STILE solar.

Het idee was als volgt: gebruik glas als de basis. Vrijwel elke dakpan was gebaseerd op de gedachte: maak een dakpan (van keramiek of plasic) en plak daar een zonnecel op. Door vanuit een zonnepaneel te denken kom je tot een heel ander product. Daar begint alles met een glasplaat.

En glas is fantastisch. Het is goedkoop, sterk, het blijft heel lang goed en het is ook nog eens transparant. Hoe goedkoop het is zie je wel als je een paar frisdrank glazen koopt. Voor een kwartje per stuk heb je een perfect glas. Echt ongelooflijk dat ze het voor dat geld kunnen maken. Omdat zonnedakpannen lang op je dak liggen onder extremen weersomstandigheden (warm, koud, vocht, wind) is een stabiel materiaal zoals glas erg prettig.

Voor het idee heb ik in 2012 twee industrieel ontwerpers gevraagd om mee te denken. We hebben een aantal avonden bij elkaar gezeten en zelfs een subsidieaanvraag ingediend. Leuk om dat nu weer terug te zien, maar vooral leuk om te zien dat Tesla vanuit deze gedachtegang ook verder is gaan denken.

Climate KIC aanvraag

Hollandse daken?

De huidige modellen van Tesla lijken niet echt op de dakpannen die wij in Nederland gebruiken. Technisch gezien is het natuurlijk mogelijk deze dakpannen te maken. Het lastige is eigenlijk dat in vrijwel elk land de dakpannen anders zijn. Hoe realistisch is het dan dat Tesla speciaal voor de Nederlandse markt dakpannen zou maken?

Ik denk dat we het toch met de modellen moeten gaan doen die gemaakt worden voor de Amerikaanse markt. Maar eerlijk gezegd zijn die wel heel mooi en strak.

Het zal niet zo makkelijk zijn om een rijtjeshuis uit te voeren met de dakpannen. Dan zou je het eigenlijk met de hele buurt moeten doen. Waarschijnlijk zullen de zonnedakpannen in het begin alleen op nieuwbouw en vrijstaande huizen geplaatst worden.

Eén ding is zeker: architecten zullen er dol op zijn!

Zonne-energie: Next level

Elon Musk en Tesla trekken het niveau voor zonne-energie naar het volgende niveau. Alleen het feit al dat de media uitgebreid aandacht geeft aan de producten van Tesla is goed voor de zonne-energie. Veel mensen komen zo in contact met zonnepanelen en gaan nadenken over de mogelijkheden bij hun op het dak.

Bekijk de volledige presentatie van Elon Musk hieronder. De omliggende huizen zijn allemaal uitgevoerd met de zonnedakpannen.

Een andere grote verandering is de integrale aanpak die Tesla laat zien. Niet alleen elektrische auto’s, maar ook energie om die auto’s te voorzien van stroom. En als de zon dan even niet schijnt, heb je altijd nog een Powerwall batterij. Want tussendoor werd ook nog even de Powerwall 2.0 gepresenteerd. Een stuk kleiner en 2x zoveel energie opslag. Ruim voldoende om een gemiddeld Nederlands gezin een dag lang van energie te voorzien.

Update 16-2-2017

Omdat ik zoveel vragen kreeg over wanneer de zonnedakpannen van Tesla naar Nederland komt heb ik het maar even aan SolarCity gevraagd:

Steve
Thu, 02/16/17 6:35 pm
Hello Lex,

Thank you for leaving your question. Currently, SolarCity is not available internationally. We are focused on our transition to Tesla and bringing the Solar Roof to market. We do expect to be expanding internationally in the future. Potentially within the next year or so. Pricing should be available by launch (Summer 2017) and may change by the time it is available for you.

You can learn more at blog.solarcity.com. We post updates regularly, and when we do you will be the first to know.

Update 4-7-2017

De Tesla Zonnedakpannen zijn te koop in de Verenigde Staten. En dat geeft ons een hoop meer informatie. En de meningen zijn nogal verdeelt. Iedereen is het er over eens dat de dakpannen met zonnepaneeltjes prachtig zijn. Maar wat ze nou echt kosten is natuurlijk afhankelijk van het dak.

Dat zit zo:

Bij zonnedakpannen heb je dakpannen met zonnecellen er in verwerkt. Dat is logisch maar dan ben je er nog niet. Want een dakpansysteem bestaat uit verschillende soorten dakpannen. Linker en rechter kantpannen, nokpannen en soms halve pannen en onderkant pannen. En dan heb je ook nog gewone pannen die zonder zonnecellen voor plekken waar dit niet nodig is. Op een dak op het noorden zal je niet snel dure zonnedakpannen plaatsen maar wel een zelfde soort dakpan zodat alles er echt mooi uit ziet.

Juist de dakpannen zonder zonnecellen maken het lastig. Je heb ze nodig en ze kunnen nogal duur zijn. Het rekenen kan alle kanten op gaan. Elon Musk zegt dat het goedkoper is dan een normaal dak maar daar zijn velen het totaal niet mee eens. Ik heb een aantal artikelen geselecteerd die dit uitleggen.

https://www.forbes.com/sites/davidlevine/2017/05/12/why-you-should-buy-the-apple-watch-edition-before-the-tesla-solar-roof/#10917c8a19df

https://www.greentechmedia.com/articles/read/is-teslas-solar-roof-a-good-deal-for-homeowners

https://www.greentechmedia.com/articles/read/heres-how-much-a-tesla-solar-roof-will-cost-you

https://blog.pickmysolar.com/cost-tesla-solar-roof

https://www.pv-magazine.com/2017/05/11/may-we-take-your-order-tesla-accepts-requests-for-its-solar-roof/

Zodra de prijzen en levertijden voor Nederland bekend zijn zal ik ook een berekening maken voor de Nederlandse daken.

Tesla zonnedakpannen op jouw dak?

Is dit het product waar je altijd al op hebt gewacht? Ik ben erg benieuwd naar jouw reactie. Wat vind je er van? En zou je het graag op je dak willen? Laat hieronder een reactie achter.

Er zal de komende tijd veel meer bekend worden over de Tesla Solar Roof. De blog zal dus regelmatig een update krijgen. Heb jij iets gevonden wat absoluut in dit artikel moet staan? Laat dan ook een reactie achter.

Over de schrijver
Henriet
Door

Henriet

op 05 Nov 2016

Goed bezig. Ga zo door. Ben heel enthousiast Maar heb nu alleen mijn enthousiasme te besteden. ook een soort energie toch?

Lex Schiebaan
Door

Lex Schiebaan

op 07 Nov 2016

Hallo Henriet, Zeker weten. Enthousiasme is heel veel energie! We blijven de zonnedakpannen van Tesla volgen. Groeten, Lex

Saskia
Door

Saskia

op 06 Dec 2016

Hi Henriet, ik zou de Tesla zonnepannelen wel willen plaatsen hoor. Ziet er mooier uit dan de standaardpannelen. Je ziet dan helemaal niet dat je zonne energie gebruikt. Alleen wordt het denk ik wel moeilijk als je een vergunning hiervoor gaat aanvragen. Modellen wijken af van de NL dakpannen🤔

Lex Schiebaan
Door

Lex Schiebaan

op 06 Dec 2016

Hoi Saskia, Ze zijn mooi hé die zonnedakpannen van Tesla. Als het goed is heb je geen vergunning nodig omdat het mijns inziens gaat om zonnepanelen en dan vallen ze (in de meeste gevallen) onder de vergunningsvrije regels. Zie ook: https://fritts.nl/vergunning-nodig-voor-zonnepanelen/ Groeten, Lex

Boudewijn
Door

Boudewijn

op 18 Dec 2016

Wil de glass tile zsm op mijn dak hebben, erger mij al jaren aan die afschuwelijke panelen en vind het geen probleem als pilot te fungeren in NL opdat deze prachtige oplossing zsm grootschalig in NL toepasbaar zal zijn.

Ingrid de Jong
Door

Ingrid de Jong

op 21 Dec 2016

Geweldig, zou zo mooi zijn op ons nieuw te bouwen huis.... hopelijk komen ze snel op de markt. Oktober 2017 gaan we bouwen. Wil best model zijn voor Tesla....🙂

Lex Schiebaan
Door

Lex Schiebaan

op 14 Jan 2017

Hallo Ingrid, Zoals het er nu uit ziet zijn ze zeker niet voor oktober 2017 op de markt. Ik denk zelf dat ze dan heel misschien net in US leverbaar zijn. Succes met jullie huis! Groeten, Lex

H.G.Jansen
Door

H.G.Jansen

op 03 Jan 2017

Geachte heer , wij moeten voor 2024 het dak vernieuwen omdat er asbest in onze dakbedekking zit . Het gaat om een project van ongeveer 60 woningen waar de daken van vernieuwd moeten worden van wege een overheids besluit . Misschien zou u wat voor ons kunnen betekenen .In afwachting op uw antwoord . Mvrgr Henk Jansen .

Lex Schiebaan
Door

Lex Schiebaan

op 14 Jan 2017

Hallo Henk, Klinkt als een mooi project. Mijn collega neemt even contact met je op per mail. Groeten, Lex

GC
Door

GC

op 21 Mar 2017

Dit gaat voor vele tienduizenden woningen in NL gelden. Hopelijk rond 2020 de eerste pilot-projecten in NL en vervolgens doorontwikkeling en bredere acceptatie. Dan wordt dit in 2022/2023 de duurzame motor van de economie. Tegen die tijd wellicht een verduurzamingssubsidie te combineren met een asbestsaneringsubsidie....

Arthur Swanevelt
Door

Arthur Swanevelt

op 19 Jan 2017

Begrijp ik nou goed dat je een glazen dakpan hebt ontwikkeld ? Kan me herinneren dat de eerste zonnepannen ergens uit Zeeland kwamen. Ik ben zou heel erg graag mijn dak willen voorzien van zonnedakpannen, bezit een oud huis in de binnenstad en panelen op de voorkant zou echt vreselijk lelijk zijn. Ik wacht al een paar jaar op het omslag punt, hoe meer dakpannen men maakt hoe goedkoper de productie! Kan je een indicatie geven wat het kost op mijn dak? Groet, Arthur

Ted Ter Burg
Door

Ted Ter Burg

op 01 Feb 2017

Geweldig! Daar zitten wij iig op te wachten. Had het idee van zonnepaneeldakpannen zelf ook al lang maar had geen interesse dat zelf op te pakken. Heb dus al jaren lang gekeken naar de ontwikkeling hiervan. Vraag is echter hoe efficient de zonnedakpannen zijn. Bij de Tuscan glass pannen lijkt me dat de een in de (gedeeltelijke) schaduw van de ander komt te liggen. Dit heb je bij vlakke pannen natuurlijk niet. Hoe wordt het totale vermogen hierdoor beinvloed? Een andere vraag is in hoeverre vuil en aanslag of mos de capaciteit beinvloed in de loop der jaren. En hoe zit het met de BTW? Geldt dit systeem ook voor de BTW teruggave als je aan het net levert? Er schijnt daar een proces over gevoerd te zijn maar Ken de uiteindelijke uitspraak niet. Eerste indicaties waren niet gunstig helaas, omdat de fiscus het als dakbedekking ziet. Al met al, wij hebben grote interesse voor vlakke pannen gecombineerd met energieopslag met het uiteindelijke doel volledig van het 'grid' af te komen, maw selfsupporting qua energie thuis. Word graag op de hoogte gehouden want wij hebben 2 daken te vervangen tzt op een oude woning uit 1901.

Lex Schiebaan
Door

Lex Schiebaan

op 20 Mar 2017

Hoi Ted, Ik heb wel eens onderzoeken gezien van de onderlinge beschaduwing van de zonnedakpannen en dat blijkt enorm mee te vallen. Dat komt dan natuurlijk weer doordat de directe installing (loodrecht) veruit voor de meeste opbrengst zorgt. Aanslag en mos is altijd een punt (ook bij zonnepanelen) dus ze zullen schoon gemaakt moeten worden. Maar glas is wel minder gevoelig voor aanslag dan keramiek of beton. En als ze een beetje schuin liggen dan valt het mee. De BTW is inderdaad een beetje gek. Omdat het ook dakbedekking is, is de regeling anders dan bij normale zonnepanelen op het dak. Kan zo snel niet de regeling vinden en op de site van de Belastingdienst staat dat je de belastingtelefoon moet bellen. Maar uit mijn hoofd kan je +/- 1/3 van de BTW terug vragen. Dat zal misschien per situatie verschillen. Groeten, Lex

R. Veldhuis
Door

R. Veldhuis

op 04 Feb 2017

Zou je je economisch model kunnen aanpassen. Een euro in 2017 is meer waard dan een euro in 2030. Met bovenstaande berekening komt het over alsof je netto 5000 euro verdiend. Verder volg ik de ontwikkeling van zonnepannen met grote belangstelling.

Lex Schiebaan
Door

Lex Schiebaan

op 20 Mar 2017

Hoi R. Veldhuis, Bedankt voor je reactie en je hebt helemaal gelijk. Maar dat is hier niet het punt want er is werkelijk nog niets bekend. Het is dus slechts een uitleg van hoe je de uitspraak (Affordable: Lower cost than a traditional roof when combined with projected utility bill savings.) zou kunnen interpreteren. Groeten, Lex

stefan nuhn
Door

stefan nuhn

op 16 Feb 2017

Hallo Lex, wij (Stefan Nuhn en Ruud van den Akker) hebben een bedrijf (GDS Keramiek) in gevelstenen en dakpannen. Een klant van ons, BPD (v/h Bouwfonds) wil komende donderdag bij ons langskomen voor een woningbouwproject en is geïnteresseerd in de Tesla Zonnedaken; zijn er al monsters beschikbaar?

Lex Schiebaan
Door

Lex Schiebaan

op 16 Feb 2017

Hoi Stefan en Ruud, Super. Helaas zijn er nog geen monsters want de dakpannen zijn nog niet in productie. Deze zomer gaan ze geproduceerd worden en dan voor de Amerikaanse markt. Ik verwacht echt geen dakpan voor 2019 en ik denk zelfs dat het nog wel langer gaat duren voor Nederland (andere type dakpannen, type huizen, producteisen etc). Maar er zijn genoeg andere opties al jaren verkrijgbaar. Probleem daarbij is dat het vaak niet betaalbaar is voor de opdrachtgever. Ik heb genoeg voorbeelden van producten liggen die niet of nauwelijks geplaatst worden. Zal er binnenkort eens een filmpje over opnemen. Succes met BPD en als ze 3-5x de standaard zonnepanelen prijs plus dakprijs willen betalen dan hoor ik het wel. Dan kan ik jullie zeker verder helpen. Groeten, Lex

Lex Schiebaan
Door

Lex Schiebaan

op 16 Feb 2017

Hoi Stefan, Ik heb het aan SolarCity gevraagd. Zie update onderaan het artikel. Groeten, Lex

Marnick
Door

Marnick

op 26 Feb 2017

Hoi Lex, dank voor het duidelijke artikel! Van alle informatie heb ik een Nederlandse website gemaakt -> www.solar-dak.net . Lijkt me een goede Nederlandse versie om snel een beeld te krijgen van het nieuw solar roof!

Harold
Door

Harold

op 04 Mar 2017

Ben je al bekend met de zonnepannen van Zep? Een Nederlands product dat beantwoordt aan alle eisen voor de Nederlandse markt. We zijn met de buren in ons rijtje bezig om de dakpannen op ons dak te vervangen door deze zonnepan. Meer info: www.zepbv.nl

Erik
Door

Erik

op 08 Mar 2017

Ik heb een 30-er jaren vrijstaand huis en die rode tesla pannen staat daar volgens mij best mooi op. Ik kan niet wachten tot dit tegen een rendabele prijs in NL verkrijgbaar is. Hopelijk voordat ik mijn dak moet vervangen. Gezien de prijsontwikkeling van solar is het ook best rendabel over een paar jaartjes en voor die tijd begrijp ik dat ze ook niet verkrijgbaar zijn in NL.

Jaco van Winkel
Door

Jaco van Winkel

op 29 Mar 2017

Ik ben bezig met mijn huis renoveren en nog ween eek of zes dan een nieuw dak erop met extra isolatie en nieuwe dakpannen. Nog geen Tesla,,,,,,misschien dan later plaatsen Ik heb een vraag: Ik copie en plak hier jouw bereken en kom dan met mijn vraag....."Een Tesla Power Roof kost 40.000 euro (aanname). Dit is inclusief alle kosten voor een normaal dak plus de extra kosten voor de zonnedakpannen en aansluiting op het net. Ook met dit dak zit je 25 jaar lekker droog, maar wek je ook nog eens je eigen energie op. Dit levert per jaar 1.000 euro op, omdat je al je elektriciteit zelf opwekt. De totale kosten over 25 jaar zijn dan 40.000 euro." Mijn vraag is: zijn de totale kosten van een dak na 25 jaar dan niet 40 - 25  (25 x 1000 euro energie kosten besparing) totaal dan 15 duizend euro??? Energroeten Jaco van Winkel

Dean
Door

Dean

op 10 Apr 2018

Het zijn gewoon glazen leien die panelen van Tesla, Soleisia van Eternit hink ook op die gedachte, maar zijn qua esthetica wat minder doordacht. Maar hoe zit het met het gloeiend heet worden van die zonnecellen, meestal neemt het rendement hierdoor af, dus komt de wens ze te koelen met een warmtepompachtige onderlaag om ze te koelen. Geld dus ook voor die grote lelijke panelen op de pannen.

Lex Schiebaan
Door

Lex Schiebaan

op 18 Apr 2018

Hoi Dean, Een aantal types zijn inderdaad glazen lijen maar er komen ook gebogen zonnedakpannen. De warmte zorgt inderdaad voor minder rendement maar dat is te overzien. Waarschijnlijk 10-15% verlies op warme dagen. Dus eigenlijk 85-90% winst. Groeten, Lex

Luuc Jordans
Door

Luuc Jordans

op 15 Sep 2018

Hallo Lex, hoe ver staan we nu en is er een bedrijf in NL die ze monteert?

Honingh
Door

Honingh

op 18 Jun 2019

Ik ben nieuwsgierig naar de kosten en opbrengst per vierkante meter ook geintreseerd in powerwal 2 en alle kosten en technisch gegevens

Corrie
Door

Corrie

op 15 Jul 2019

Ga ws volgend jaar mijn dak renoveren en zou graag weten hoe de ontwikkeling nu is

Frank
Door

Frank

op 03 Jun 2020

In the middle of no where wil ik een paar oude herdershutjes opknappen tot zelfvoorzienende, energie-neutrale verblijfsplekken. Om het uiterlijk in stand te houden denk ik aan (rode)zonnedakpannen, bijvoorbeeld van Tesla, een Powerwall en vloerverwarming. Wie heeft daar ervaring mee en waar koop ik die?

Pollux
Door

Pollux

op 01 Dec 2020

Beste Lex, De dakpan met zonnecel(len), ik heb geen idee van de afmetingen, interesseren mij zeer. U dacht er al aan in 2006 en bracht ze reeds aan op uw dak in 2012 aldus uw inleiding. Waar kwamen die pannen vandaan en door wie zijn ze gemaakt en wanneer was dat ? U vertelt ook overleg gehad te hebben met ontwerpers en verder over het idee na te denken. Waartoe heeft dat geleid ? Waarom hebt u geen contact gezocht en bijeen gebracht, zoals de producent van zonnepanelen, de pannenfabriek en de glasfabriek om gezamenlijk een product te fabriceren met toekomst voor de Europerse markt in plaats van te wachten op Elon Musk. Problemen die bij het produceren zullen voorkomen zullen de drie betrokkenen zeker weten op te lossen en de constructeur in de bouw krijgt er een taak bij.

Mickael Vossen
Door

Mickael Vossen

op 23 Sep 2022

Nog nieuws of de Solar Roof al in Benelux te verkijgen is?

Reactie plaatsen