De grote zonnepanelen projecten komen er aan.
28 mei 2015 
2 min. leestijd

De grote zonnepanelen projecten komen er aan.

Wat ik nooit had gedacht gaat echt gebeuren. De grote projecten komen ook in Nederland. En groot is soms ook echt groot! Op het congres The Solar Future (27 mei 2015, Rotterdam) kwamen de experts aan het woord. Doe ziet de toekomst er voor Nederland uit. Conclusie: zonnig!

Komende tijd schrijf ik een aantal blogs over de trends in zonne-energie land. Waaronder:

  • Zonne-energie in nieuwbouw
  • Crowdfunding
  • Zonne-energie over tientallen jaren. De goedkoopste vorm van energie.
  • Zonne-energie en mode?
  • En vandaag het artikel over grote projecten in NL

Eerder schreef ik al dat er een unieke kans was ontstaan in Nederland. De subsidieregeling Stimulering Duurzame Energie (SDE+) was opeens interessant geworden voor zonne-energie (https://fritts.nl/interessant-subsidie-grote-installaties/) En dat hebben ze geweten bij RVO Rijksdienst Voor Ondernemend Nederland (RVO). Er kwamen maar liefst 3715 aanvragen binnen met een totaal budget van ruim 2 miljard.

Omdat wind op zee opeens uit de subsidie begroting werd geschrapt is er nu een aanzienlijk bedrag van ruim 1,3 miljard euro toegewezen aan 2.973 zonne-energie projecten.

zonnepanelen dan voor wind op land. Wat een feestje. " target="_blank">4x zoveel subsidie voor zonnepanelen dan voor wind op land. Wat een feestje.

Er zijn projecten toegewezen van 15 kilowatt (+/- 60 zonnepanelen) tot en met 30 Megawatt (+/- 120.000 zonnepanelen). En dat is groot, echt groot. Voor 30 Megawatt heb je 60 voetbalvelden nodig.

De kans is groot dat je de komende jaren een hoop zonnepanelen gaat zien. Misschien gaan we nog een beetje op Duitsland lijken 😉

De kans is klein dat alle projecten door gaan. Het aanvragen van de subsidie is relatief simpel. De meeste projecten zijn gewoon aangevraagd en daarna ziet men wel. Zijn er vergunningen nodig? Is er een financiering te krijgen? Enzovoort.

De verwachtingen van hoeveel er door gaan loopt uiteen van 30 – 80 %. De echte kenners gokken op 60 – 70%. En dat is ook al heel mooi!

Voor een beetje project is geld nodig, veel geld. Een megawatt kost ongeveer een miljoen. Reken maar uit wat de grote projecten kosten.

Omdat banken niet alles kunnen financieren ontstaan er allerlei nieuwe manieren van financieren. De echte trend die gaat komen is het samen doen. Ideologische banken zoals de ASN en Triodos financieren samen met de grote banken én jij en ik via crowdfunding (hierover later meer).

Over de schrijver
vanberlo
Door

vanberlo

op 16 Jun 2015

Zolang er voldoende daken en andere harde oppervlakten beschikbaar zijn, moet men zich niet wagen aan het aanleggen van zonnepaneel velden. We hebben die natuur/ruimte veel te hard nodig voor andere zaken. Verder heeft men voor mega-projecten extra infrastructuur nodig voor energie transport, die bij decentrale opwekking in kleinere projecten niet nodig is. Dus dat kostenplaatje scheelt ook weer.

koko
Door

koko

op 14 Sep 2017

Ik denk dat men de daken beter kan inrichten voor wateropvang cq regeling in combinatie met groen, dit is geen twee maar drie vliegen in een klap. wateropvang tijdelijk, groenedaken ( redelijke isolatie) langere levenduur dakbedekking, en er is altijd wel een stuk grond waar men een zonneveld kan maken. De hele wereld veranderd daarom moet men breder kijken naar de toekomst.

Lex Schiebaan
Door

Lex Schiebaan

op 25 Oct 2017

Hoi Koko, Mee eens. In veel steden wordt dit ook erg gestimuleerd. Een combi met zonnepanelen is ook mogelijk en dat zijn het 4 vliegen in 1 klap. Groeten, Lex

Harry
Door

Harry

op 11 Mar 2019

Ik ben het helemaal eens met vanberlo. Geen cultuur- of natuurgronden voor zonnecentrales. Inderdaad, toch moeten we heel veel zonnepanelen installeren. Waar kan dat beter dan boven die duizenden vierkante kilometers autowegen. Dit vraagt wellicht iets meer investering maar het zou ook wel eens veel andere voordelen kunnen opleveren. Al is maar om het landschap te besparen, maar ik kan me voorstellen dat zonnepanelen boven autowegen ook belangrijke voordelen voor het verkeer en de transportsector kan opleveren.

Reactie plaatsen