Heb jij ook een app op je telefoon waarop je de opbrengst van de zonnepanelen kan zien? En zie je de laatste tijd geen opbrengst? Geen paniek. Waarschijnlijk is de internetverbinding van de omvormer verbroken. Volg het stappenplan om de verbinding te herstellen. Als je er niet uitkomt, kan je onder deze blog een reactie achterlaten.
Wat je moet weten:
De omvormer zet de energie van de zonnepanelen om in bruikbare elektriciteit in huis. Daarnaast is het een slim apparaat wat allemaal metingen doet en zo onder andere de opbrengst kan bepalen. Om deze informatie door te geven is de omvormer verbonden met het internet. En juist die verbinding wordt wel eens verbroken. De leverancier van jouw systeem sluit problemen met deze verbinding vaak uit in de garantievoorwaarden. Jij bent dus vaak zelf verantwoordelijk voor de verbinding. Dat is net zoiets als een draadloze printer die je bij een elektronica zaak koopt. Meestal komt de verkoper niet mee naar je huis om de boel aan te sluiten. En hij komt ook niet 3 maanden na de aankoop langs om het probleem op te lossen.
Dus jij zit nu met het probleem. Maar geen paniek, want dat gaan we proberen op te lossen.
Welke verbinding heb jij?
Er zijn globaal 3 manieren om de omvormer te verbinden met het internet.
- Kabel
- Wifi (geïntegreerd in omvormer)
- Met hulpmiddelen (extender, powerline, acces point)
Ik prefereer altijd een vaste kabel. Die geeft het minste kans op storingen en bij vervanging van de router werkt alles snel weer. Maar niet alle omvormers hebben de mogelijkheid voor een vaste kabel. En het is ook niet altijd mogelijk om een vaste kabel te gebruiken. Als er WiFi in de omvormer geïntegreerd is, kan dit de oplossing bieden.
Veel voorkomende oorzaken
Dat de verbinding met de omvormer verbroken wordt, kan vele oorzaken hebben. Hieronder de top 5 oorzaken:
- Nieuwe router. Dit is de nummer 1 van de problemen. Een nieuwe router van bijvoorbeeld KPN of Ziggo zorgt ervoor dat alle apparaten in huis opnieuw ingesteld moeten worden. Zo ook de omvormer van de zonnepanelen.
- Slechte WiFi verbinding. De omvormer hangt vaak precies aan de andere kant van het huis, dan waar de router staat. De WiFi verbinding moet door betonnen vloeren en muren. Hierdoor is het ontvangst slecht en is de kans op verbreking groot.
- Kabel er uit. De vaste kabel van de omvormer loopt vaak door heel het huis. Uiteindelijk weet niemand waar de kabel voor is en wordt deze er uitgehaald voor iets anders.
- Hulpmiddel problemen. De producten die gebruikt worden om de verbinding op een andere manier te maken zijn vaak kwetsbaar.
- IP adres problemen. Dit is meer een IT probleem. Soms staat het IP adres vast ingesteld en conflicteert die met een ander apparaat in huis.
Stappenplan: Hoe los je het op
Inventariseer eerst op welke manier de omvormer verbonden is (zie bovenstaand).
Vaste kabel:
Met een vaste (UTP) kabel zou het zonder veel problemen moeten werken. Vaak zit het probleem dus in de kabel verbinding.
- Check of de kabel op de juiste manier in de omvormer zit.
- Check of de kabel op de juiste manier in de router zit.
- Reset de router door de stekker uit het stopcontact te halen, 20 seconden te wachten en deze weer aan te zetten.
- Check of het lampje van de poort op de router gaat branden.
- Check op de omvormer of het lampje van de verbinding gaat branden (indien van toepassing)
Mocht de kabel niet het probleem zijn, dan moet de omvormer mogelijk ingesteld worden. Zoek daarvoor op Google naar de handleiding van de omvormer fabrikant. Mocht dat ook niet lukken: laat dan hieronder een reactie achter.
WiFi:
Bij een omvormer met geïntegreerde WiFi module is het iets lastiger. Vaak moet de verbinding opnieuw ingesteld worden. En dat is niet altijd heel makkelijk dankzij de hele slechte handleidingen. Maar uiteindelijk werkt het bijna altijd dus volhouden en net zo lang door gaan tot het werkt.
- Zoek de handleiding van de omvormer fabrikant. (Google op: Merk, WiFi, manual of iets soortgelijks)
- Volg de handleiding en probeer de verbinding te herstellen.
- Als het niet lukt probeer de WiFi module te resetten (zien manual) en herhaal stap 2
- Als dit ook niet lukt zie de Extra tips onderaan.
- Mocht dat ook niet lukken dan is de WiFi module mogelijk kapot. Neem contact op met de omvormer fabrikant om dit te testen en op te lossen.
Belangrijk: Vergeet niet de WiFi van de omvormer te beveiligen. Sommige omvormers staan open waardoor iedereen jouw internet zou kunnen gebruiken zonder dat je het weet. Als dit het geval is staat het expliciet vermeld in de handleiding van de omvormer fabrikant.
Hulpmiddelen (extender, powerline, acces point etc)
Dit zijn vaak van die kleine witte kastjes. Deze zijn via een kabeltje aangesloten op de omvormer. Deze hulpmiddelen worden vaak door de installateur als service worden geleverd om de verbinding toch mogelijk te maken. Omdat deze kastjes vaak kwetsbaar zijn zit er vaak geen garantie op.
- Bedenk of het mogelijk is alsnog een vaste kabel te leggen.
- Zoek de handleiding van de gebruikte kast(jes). (Google op: Merk (bv Sitecom, TP-link e.d.), Typenummer, manual of iets soortgelijks)
- Volg de handleiding om de verbinding te herstellen.
- Koop een nieuw setje en probeer die (vaak niet duur).
- Als dit ook niet lukt zie de Extra tips onderaan.
Hoe weet je dat de verbinding herstelt is.
Dit is afhankelijk van het merk en type omvormer.
- Lampje: Veel omvormers hebben een lampje die aangeeft of er een internet verbinding is.
- Display: Vaak staat onderin het display een teken of IP adres.
- Menu: Soms moet je even door het menu van de omvormer scrollen.
- App of portal: Soms kan je in de app of portal van de omvormer fabrikant zien wanneer er voor het laatst een verbinding is geweest.
- Router of Fing. Dit is wat geavanceerder. Met de router of de IP scanner app Fing kan je zien of de omvormer een IP adres heeft gekregen. Meestal is de verbinding dan ook herstelt.
Extra tips
- Kijk ook eens op Youtube om een filmpje te vinden over het instellen van de omvormer. Je zou verbaasd zijn hoeveel enthousiaste mensen filpmjes hierover plaatsen.
- Als je een WiFi printer kan instellen kan je ook een omvormer met Wifi instellen. Mocht je dit niet kunnen (de meerderheid) dan is het noodzaak om hulp in te schakelen. Denk aan de handige buurjongen of een slimme oom.
- Na het herstellen van de verbinding staat de data meestal niet gelijk zichtbaar in de app of op de website van de omvormer fabrikant. Dat kan een paar uur tot wel een dag duren. Geduld is een schone zaak.
- Een werkende internetverbinding is leuk maar het belangrijkste is dat de omvormer goed werkt. Elke omvormer geeft aan of hij goed werkt door een groen lampje. Check dus altijd eerst of het groene lampje brandt en neem indien nodig contact op met de installateur.
Laat hieronder een reactie achter.
Als je wat aan deze tips gehad dan vind ik dat leuk om te horen. Heb je iets gevonden wat iedereen moet weten plaats de link dan in een reactie.
Of kom je er toch niet helemaal uit plaats dan hieronder een reactie met in ieder geval het merk en type omvormer en het type verbinding.
Hans
op 17 Jan 2019J.van Abeelen
op 28 Mar 2019C.J.
op 12 Sep 2019C.J.
op 12 Sep 2019Henk Dorst
op 21 Nov 2020Henk Dorst
op 21 Nov 2020Berrie
op 24 Nov 2019Mark
op 03 Jan 2020Ton
op 22 Mar 2020Toos
op 21 May 2020Koos Wolff
op 29 May 2020Doriët Lambèrt
op 23 Jun 2020Theo & Willemien Klaassen
op 09 Jul 2020Bert meeusen
op 07 Sep 2020Waling De Jong
op 29 Jan 2021Linda van de Bovekamp
op 12 Mar 2022Nicole
op 29 Jan 2021Piet
op 02 May 2021Ed Jansen
op 20 Jul 2021Marja
op 18 Aug 2021WillemK
op 18 Aug 2022Joep
op 17 Mar 2022cock warmerdam
op 30 Jul 2022Sybe de Vos
op 10 Aug 2022w zeeman
op 05 Oct 2022Amy
op 10 Oct 2022Hans Bolt
op 14 Oct 2022José
op 01 Jan 2023Hans
op 02 Jan 2023Jos Kusters
op 11 Apr 2023Hans
op 11 Apr 2023hans
op 04 Nov 2022Roel Pot
op 06 Nov 2022Gerda
op 02 Feb 2023Jos Jeuken
op 03 Feb 2023Wim Zweerts
op 11 Mar 2024Lissa
op 30 Mar 2024Jaap
op 11 May 2024Ron
op 25 Jul 2024