Op een avond in september 2009 was ik in het Maxima Medisch Centrum. Ik ben geen fanatieke sporter maar wou eigenlijk gewoon weten of hardlopen voor mij een goede sport is. Ik had een paar jaar daarvoor mijn enkel gebroken en het leek me handig dit eens door een expert te laten beoordelen.
Onderdeel van de keuring is een inspanningssessie. Een test waarbij je op een soort hometrainer zit. Je bent lekker aan het fietsen en ondertussen wordt het steeds zwaarder. Je moet blijven gaan tot……. het echt niet meer gaat. En dat punt dat komt vanzelf. Pffffff
Ik zat te wachten op de uitslag en in de gang zat ik naast een meisje. In de gangen hoorden we verschillende mensen praten: En Marianne Vos heeft wel… En Marianne kan wel…… Ik zie het meisje lachen dus ik zeg: ben jij Marianne?
Het bleek dat Marianne iets van 450 watt trapt. Ik kwam geloof ik niet verder dan 350. Prima maar Marianne is ook nog eens een stuk lichter. Dat is dus echt top sport!
Watt heeft dat met zonnepanelen te maken?
Gisteren zat ik Studio Tour (de France) te kijken en daar zaten Theo Bos én Marianne Vos. Ze hadden het over vorm, hartslag en wat een wielrenner eigenlijk kan trappen. Theo Bos:
Als je ongeveer 40km/u rijdt over een vlakke weg en het is windstil dan trap je ongeveer een wattage van 300 Watt. De gele truidrager Vroome heeft een omslagpunt van 450 watt (het wattage wat hij lang kan volhouden zonder verzuring). Dat is super hoog.
En toen dacht ik: Dan is een zonnepaneel eigenlijk wel een fantastisch ding.
Bij een vlakke etappe van 200 km zijn de wielrenners ongeveer 5 uur aan het fietsen. In die tijd verbranden ze 1,5 kWh (300 watt/uur *5). Een standaard zonnepaneel van 250 watt levert dat makkelijk op een redelijk mooie dag.
Schroef een zonnepaneel op je elektrisch fiets en je rijdt lachend de Tour de France uit ;)
Een wielrenner is wel super efficiënt en wint van een Tesla
De 1,5 kWh die een wielrenner gebruikt om een etappe te rijden is wel super efficiënt. Ter vergelijking: een Tesla verbruikt op dezelfde afstand ongeveer 40 kWh. En die is daarmee weer super efficiënt ten opzicht van een zuinige benzine auto (1 op 20). Deze verbruikt maar liefst 100 kWh !!!
Ga je van A naar B? Dan is fietsen bijna 100 keer zuiniger dan een benzine auto!